Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1388633
Jag har det vanliga glappet i hastighetsmätaren i mätarhuset. Den går oftast bra, men ibland dör den och då alltid tillsammans med km/tripp. Varje gång hjälper den välriktade dunken över instrumentpanelen, oftast för kvarstoden av resan. Har jag tolkat det rätt har jag en VDO mätare. Bilen är en 740 från 1990.

Jag vill prova att löda skiten själv, men hittar trots envist googlande ingen beskrivning av vilka lödningspunkter det gäller. Kan ju anta att det är någon av dom rakt bakom hastighetsmätaren men är det nån som kan peka ut på en bild ändå? Brukar det behövas att man tillför lödtenn eller räcker det med att smälta om redan existerande tenn?
Tips och trix?
A6285E11-2730-4A43-964B-1E032A20DFDB.jpeg
A6285E11-2730-4A43-964B-1E032A20DFDB.jpeg (1.05 MiB) Visad 1237 gånger
#1388638
Jag vet inte vilka lödpunkter det är, men jag skulle kolla samtliga med en lupp. Och jag skulle även använda flytande flussmedel och en fin pensel att dutta på med och en termostatstyrd lödpenna. På det viset behövs troligen inget nytt lödtenn.


25 år i branschen. Har gått kurs för att modifiera och reparera kretskort. Har modifierat "massor" av kretskort.
#1388654
Du har de dåliga lödningarna längre in. Du måste dela instrumentet och ta ut själva hastighetsmätaren. Ofta har elektrolytkondensatorerna läckt och ställt till det. I bland blir det bra att byta dessa (oftast inte...) Kondingarna finns på Elfa att beställa, några måste man ta i tio-pack men de är inte så dyra. Själv tröttnade jag på sambons trilskande mätare och beställde en digital från Björntech, denna kan jag rekomendera, mycket lätt att montera. Kostade ca 1700 med frakt.
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]