Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1388224
Hej
Just köpt en bil 15000 mil som jag tror är en automat med fyra steg (väldigt osäker här ) Tycker varvtalet är väldigt högt runt 80-100 km i timmen.. ca 3000 runt 90.. Någon som har en automat som kan ge mig lite referenssiffror när er automat växlar.
#1388238
1an till 2an vid hög krypfart om man inte idiotgasar
2an till 3an vid ca 35-40
3an till 4an vid ca 55-60
Lockupen låser vid 75-80
Exakt 2500 varv i 100.

Låter som din inte lägger i 4an, eller så sitter det någon tokig utväxling i bakaxeln om någon har bytt under åren.
#1388248
På turbo bilarna (även lätttrycksturbon) går lockupen i runt 100 km/h. Återkom vad den varvar vid 110 km/h.
#1388296
Ahh jag har en lättrycksturbo med en liten Econ-mätare. Var ute igår och körde en sväng och den gick i runt 100 och då var jag nere runt 2400 varv vid en fart runt 100. Du verkar det vara ok även om jag nog skall byta olja i lådan..
#1388395
Nej... den lägger inte i 4.an som den ska.. kollade oljan och jag tyckte det såg ut att vara mycket olja i... Ska man prova att byta olja? Bilen har bara gått 380 mil på 5 år. och totalt 15000 mil. Någon som vet vad det är för låda och om det finns något sätt att fixa problemet. Tacksam om jag kan få lite tips.
#1388406
När du kollar oljan i en automatlåda ska du starta motorn, hålla foten på bromsen, sakta föra spaken genom alla lägen från "P" till "1" och tillbaka några gånger. Sedan med motorn fortfarande igång och med spaken i "P" kollar du oljan. Den ska vara röd och klar. Där finns 2 markeringar på oljestickan, det är inte max och min märke utan det är där nivån ska vara när oljan (och växellådan) är varm eller kall. Nivån ska vara vid strecken, någon mm upp eller ner gör inget men det får inte vara cm för då kan det störa funktionen. Oljebyte rekommenderades förr varje 4000 mil. Det är lite problem att byta oljan för det går inte att tappa ur all olja, bara omkring hälften. Så man får byta flera gånger på kort tid eller byta genom att med motorn igång tappar ur den gammla vid oljekylaren samtidigt som man häller på ny genom röret för stickan
#1388418
Kolla först att kickdown wiren är rätt justerad. Den sköter växlingspunkterna baserat på hur mycket gas som ges.
#1388439
Nja, lossar du wiren helt kommer den växla väldigt konstigt och tidigt. Säkert till 4:an vid 40-50 km/h. Men du kan prova att släppa lite på justeringen så bör den växla upp tidigare. Lock-upen kan dock inte justeras med kickdownwiren.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]