Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mackaan
#1388147
Tjenare, mitt första inlägg här

Var på mekonomen idag och köpte växellådsolja, som vanligt slog dom in mitt regnummer, och sedan hämta dom en olja. Läste lite snabbt och såg att det stod "automatic transmission fluid" och det kändes lite märkligt eftersom jag har en manuell. Jag ifrågasatte hon i kassan men hon sa bara att det var samma i båda lådorna...
Känner mig lite osäker på om det verkligen är rätt olja jag har köpte hem nu så jag tänkte fråga vad ni tycker.

Den oljan jag köpte: https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 1-15001Fsv
#1388166
Det är samma olja. Det skiljer lite mellan årsmodeller, men till normal körning i normalt väder är det inga problem. Det är samma till servostyrningen också
#1388220
Aldrig hört om att använda ATF i en manuell låda. Om du slår in 740 på mekonomens hemsida får du ju även fram en vanlig olja för växellådan. Du har nog fått olja till styrservon skulle jag tro.
#1388234
Det har varit många bud under åren för M47 växellådan. Motorolja typ runt SAE 10W - 30 har ungefär samma viskositet som ATF typ F/G (Ford - GM) Men det har tidvis just för M47 växellådan rekommenderats motorolja i stället.
Övriga växellådor från denna tid (både automat och manuell) rekommenderas ATF oljan
M47 hade vissa problem med hållbarheten, men har du en väl fungerade växellåda och inte ska ut och "burna" eller misshandla bilen i övrigt så duger rekommenderad olja bra. Men du kanske ska kolla vilken olja där är i innan du fyller på. ATF är röd, motorolja är brun (ljusbrun)
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]