Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1387445
Fler kännetecken på LH 2.2 och LH 2.4: 2.2 har Lambdasonden i slutet på avgasgrenröret, ganska nära skarven. LH 2.4 har Lambdasonden långt ner under golvet, före och ganska nära katalysatorn.
Sedan är jag något svävande, men LH 2.2 hade väl Hallgivare i fördelaren? Medan LH 2.4 har vevaxelgivare över svänghjulet? Jag vet inget om Regina, så det får vara osagt.
#1387460
Jag har faktiskt skrivit ut en lista en gång. Ska se om jag hittar den eller här i forumet. Nu när den inte startat så borde det lagrats en felkod. Återstår bara att se om den går att tyda.
Annars vet jag vilken box jag ska leta efter. Det kan väl inte vara nåt annat. Jag tänkte prova med startgas. Tänder den inte då så är det ju troligen boxen.
Tack 👍
#1387469
Ibland är felkodboxen inte helt logisk, eller kanske man säga, helt logisk. Om vi tänker oss att man har en vevaxelgivare och den är trasig. Då startar inte motorn. Det blir varken gnista eller insprutningspuls. Det blir inte ens en felkod. Eftersom vevaxelgivaren är trasig så får inte styrdatorn någon signal om att man försöker starta motorn. Det enda som fungerar är startmotorn, men den ger inga felkoder. Och ingen felkod blir markerad från vevaxelgivaren. Jag gissar att det blir samma sak om man har en Hallgivare i fördelaren? Det kommer ingen signal att motorn roterar.
Nu tror jag inte att just detta är det felet som har drabbat eran bil, men det är ett exempel på att alla fel inte registreras i felkodläsaren. Men kolla gärna styrdatorboxen, som någon föreslog här. Det är ju en sådan grej där det lätt kommer in vatten, men det har jättesvårt att komma ut.
#1387494
Nu när jag provade att starta så gjorde den som de andra gångerna. Startade direkt först och vid nästa försök inte. Ryckte loss luftmassemätaren från luftburken och sprayade in startgas. Då tände motorn på det.
Det tyder ju på att det inte är tändningen det är fel på. Utan att det är ett bränsleproblem.
Då återkommer mitt scenario med bränslepump som inte funkar som den ska.
Vad tror ni??
#1387498
Ja, det är så att styrboxen inte vet att man försöker starta om det inte kommer någon signal. Det är möjligt att den sätter felkod om vi tänker oss att givaren gick sönder under färd. Då kanske det registreras att signalen uteblev? På min 240 -92 hade jag glappkontakt som kunde visa sig ibland. Naturligtvis aldrig om man påtalade det för en verkstad (Det var en leasingbil från början) Men en gång uppträdde felet när en Volvoverkstad skulle göra service på den. Dom bytte ut givaren men nämnde aldrig någon kostnad för det. Om jag minns det rätt ägde jag bilen själv vid den tiden.
#1387536
Du måste köra bilen ett antal km (kanske någon mil) för att få felkod. Det reagerar bara (nästan) på långsamma förändringar i avgasrenings systemet. Du kan dock via diagnostikboxen (felkodsdosan) "prova" en del funktioner. Bl.a om vevaxelgivaren fungerar eller inte. Har bilen varit "dränkt" med vatten till "midjan" sä räkna med att mycket av elektroniken är (eller blir) förstörd. Att bilen startar då och då just nu betyder inte att den startar nästa vecka. Jag tror du behöver plocka ur alla databoxar, öppna dom och torka dom (med fläkt) och spraya dom försiktigt med typ WD40. Och så hjälper vi dig att hålla tummarna.
Den som är ansvarig för garaget måste ha en försäkring som täcker detta, problemet är bara att försäkringsbolaget inte värderar din bil särskilt högt

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]