Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1387346
Hej. Jag har en fin 745a -89. Alltså sista årsmodellen med originalutseende. Jag har varit rädd om den och alltid förvarat i värmegarage.
Tyvärr så blev det översvämmat i söndags. Vatten tillsammans med spillolja som jag hade i öppna kärl gjorde att bilen fick vatten upp till listerna ungefär och fram ett par cm upp på grillen.
Det blev såklart oljeblandat vatten in i kupén.
Den har stått med avfuktare sen i tisdags och det börjar ta sig. Men det luktar fortfarande illa.
Men problemet jag har nu är att efter jag bytte olja och filter ( det var mycket vatten i motorn )
Så startade den efter ett långt malande. Vatten sprutade ur avgasröret. Men den gick som vanligt skulle jag säga. Varvade upp den och den gick på alla cylindrar.
Men när jag stängde av den och skulle starta igen så fick den inte igång. Väntar jag några minuter så går den igång igen. Blir så varje gång.
Vad kan det bero på?
Mina tankar är om bränslepumpen har skadats eller nåt glapp i anslutningskablarna?
Vad kan det annars vara? Skumt beteende.
Det känns inte så kul då jag varit rädd om den och bara kört på somrarna.
Tacksam för hjälp!
#1387359
Njaaeeäää, bränslesystemet är väl så helkapslat så där kommer väl inte in något vatten? (Om det inte har gått över tanklocket?)
Man undrar förstås hur du kunde få så mycket vatten i ditt garage? Jag har ingen 740 att mäta på, men upp till listerna är det väl 60 - 70 cm eller något i den stilen?
#1387365
Det är källargarage i ett hyreshus. Det stämmer nog att det var ungefär så mycket vatten. Det går ju elkablar till bränslepumpen som sitter under golvet under förarsätet. Om det ärjat eller nåt?
Såg att det var lite vatten vid luftfiltret. Kan det ha sugits in vatten i insprutningen?
Men då borde den väl gå dåligt istället för att gå som vanligt för att sen inte starta och starta igen efter en stund?
Undrar också var vattnet kom in i motorn. Nivån var precis under generatorn. Kan vatten kommit in där oljestickan är? Annars kan väl inte vatten komma in.
#1387390
Svårt det här. Man måste nog vara på plats för att se vad som kan ha blivit vattenskadat. Om det är ett hyreshus så finns det väl en ansvar- och olycksfallsförsäkring i hyresbolaget? Har du börjat titta på det?
När jag jobbade, pensionär sedan många år, jobbade jag med elektroniska mätinstrument bl.a. Det förekom att dom blev vattenskadade. I sådana lägen gällde som åtgärd A1: Ta ur instrumentets batterier snabbt som attan. Då finns det en chans att rädda elektroniken genom att blåsa rent och torka ur i måttlig värme. Gäller samma för t.ex mobiltelefoner som man tappar i vatten.
Nu är det svårt att överföra detta till din bil, speciellt så här långt efteråt. Men det kanske ger någon sorts fingervisning?
#1387403
Du har ju styrboxen precis till höger om passagerarfotutrymmet. Om du hade vatten upp till midjelisterna så har garanterat styrboxen fått i sig fukt. Fukt kan ställa till med alla möjliga problem. Även om fukten försvinner brukar det bli ärg och andra beläggningar på kretskortet om man inte gör något åt det, vilket i sin tur ställer till med problem. Eftersom bilen (antagligen?) hade batteriet ikopplat när detta inträffade så är det ju inte säkert att styrboxen har klarat sig oskadd ändå, kan vara någon komponent som inte fungerar riktigt 100 längre.
#1387413
Visste inte att den satt där. Det får jag kolla upp. Går det att byta rätt av till en annan eller måste den giftas in? Ska det behövas på en så gammal bil? Finns på bildelsbasen såg jag. Passar olika årsmodeller? Det är en b230f med automatlåda.
Vore bra om det var enda felet. Fukt har säkert kommit in där. Konstigt egentligen att den ens startar. Batteriet var inkopplat med underhållsladdning.
#1387419
Styrboxen behöver inte giftas in eller liknande... En 740 är "lite" för gammal för det ;-) Det var först -99(-98 för S80) styrboxar började att inte kunnas bytas rakt av, men det var bara startspärren som hindrade det då. "Riktig" ingiftning krävdes inte fören långt senare.

Jag vet dock inte vilket styrsystem du har, om det är LH2.2 ,LH2.4 eller regina. Men hittar du en styrbox från en 740 med samma motor och samma årgång så bör den passa. Automat eller manuell spelar dock ingen roll.

edit: bild på hur och vart styrboxen sitter(bild fritt stulen från internet)
358625617_a9617838-e3cf-422e-a86c-f2b072d75a14.jpg
358625617_a9617838-e3cf-422e-a86c-f2b072d75a14.jpg (39.13 KiB) Visad 996 gånger
#1387431
LH 2.2 har ingen diagnostikbox under huven (vänster sida vid fjädertornet) och fanns till 1988. LH 2.4 har diagnostikboxen och finns från 1988. Alltså bör du ha en LH 2.4. Bendix (har också felkodsdosa) fanns inte förrän 1991. Är bilen importerad kan den ha Bendix tidigare

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]