Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1387034
Tjena!

Jag har köpt en krockad 940 och krockbalken har fått sig en kyss så för att få på den nya kofångare samt lykta så tänkte jag byta den men undrar hur man går till väga?

Tack på förhand!
#1387120
Kofångaren sitter med 4 ganska stora muttrar som du kommer åt underifrån. Sen sitter den även fast i framskärmen med några mindre muttrar som jag har för mig att man kommer åt utifrån om du böjer undan plasten försiktigt.
#1387223
Om krockbalken, som sitter i stötfångaren, har blivit påverkad så är det troligt att även krockdämparna har blivit påverkade och behöver bytas.

Stötfångaren sitter med 4 bultar(eller muttrar, beroende på hur man ser det) och ett par mindre på sidan av framskärmarna. Alla bultar och muttrar nås underifrån.
Krockdämparna sitter fast i rambalkarna, med 2 långa bultar per sida. Krockdämparna är alltså dom 2 sakerna som håller fast stötfångaren framtill, det är rätt uppenbart vart dom sitter och hur dom sitter fast när man väl tagit bort stötfångaren.
#1387819
Jag vill göra ett, om än sent, tillägg: Stötfångaren fram sitter bara med dom 4 bultarna fram. Sidorna sitter på skenor, så det är bara att dra ut stötfångaren efter man lossat dom där 4 bultarna framtill. Det är bakstöten som är skruvad på sidorna(iaf på 945, 944 kanske har skenor även bak? ingen aning) :-)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]