Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
#1386602
Håller på att iordningställa en 965, årsmodell 1993, som bara gått 15000 mil till "mintkondition". Har fått tag på extraktorgrenrör till motorn och undrar om det är någon, som känner till person eller firma, som kan göra en chipoptimering till motorstyrenheten. Denna 965:a har enbart en 6 cyl "sugmotor", men minns att det för många år sedan, fanns möjlighet till detta. Det gav då bara några få ytterligare hk, men är ändå intressant Jag vill inte montera turbo på motorn, utan bilen skall vara orginal.
av RMn
#1386665
Tack, för tipset. De svarade att de har nu inga grejor kvar för att göra detta på Volvo´s 98 och äldre. Tipsade om en firma Vikingchip, men den får jag inte tag i. Det verkar som de höll på för 5 år sedan eller tidigare. Några fler förslag behövs.
av tewo22
#1386745
RMn skrev: tis 23 jun 2020, 11:24 Tack, för tipset. De svarade att de har nu inga grejor kvar för att göra detta på Volvo´s 98 och äldre. Tipsade om en firma Vikingchip, men den får jag inte tag i. Det verkar som de höll på för 5 år sedan eller tidigare. Några fler förslag behövs.
Vikingchip finns fortfarande, är lite svårt att få tag i Göran bara :) Testa maila, han sålde iaf för 1-2 år sedan. Vet inte riktigt om han gör chip för sugisar dock.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1386759
Som du säger så gör det bara några enstaka hästar. Om de går som de ska så ska det vara rätt bra i dem original. Min gamla - 94 med 30.000 mil på mätaren klockade jag 0-100 på 8,5 s, vilket står sig rätt bra även idag.
av RMn
#1387191
Göran på Chiptrim har redan hört av sig. Är i gång lite fortfarande, men tyvärr sysslar mest med 2,3l turbomotorer och kunde inte hjälpa mig. Behöver hjälp med kontakter. Ni känner inte till någon, som någon gång i tiden trimmat sin 6-cyl motor och därför kanske har några kontakter som kan tas upp igen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1387211
Kan detta fungera? Tyvärr går det inte att länka till sidan...
Jag har dock ingen aning om vad som skiljer på 3,0-motorn mellan olika årsmodeller.
Den som hade 204 hk hade väl detta under hela sin produktionstid?
Logga.JPG
Logga.JPG (5.83 KiB) Visad 2178 gånger
Trim.JPG
Trim.JPG (72.91 KiB) Visad 2178 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1387216
Nej de passar inte på en -93 för den har Motronic 1.8. Itsfun chip hade chip en gång i tiden men vet inte om de finns kvar
av bönan
#1387221
Tuningchip i Stockholm (firma med väldigt gott rykte) sade sig kunna optimera min 960 -97:a och det skulle ge ca 15 extra hästkrafter och lite mer vridmoment. Inte gjort det dock ännu.

Nu är det som sagt olika styrsystem i motorerna och jag har ingen aning om skillnaden mellan Motronic 1.8 och 4.4.

Har sett att den finns en kille i Facebook-grupen "Rödblock felsökning / tune up" som är seriöst duktig på LH2.4, om han kan jobba med Motronic också har jag dock inte heller någon aning om (minns ej vad han hette). Men du kan ju pröva att höra efter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1387226
Skillnaden mellan M1.8 och M4.4 är.... Gigantisk, enkelt sagt. Dom går öht. inte att jämnföra. M4.4 är t ex "enkelt" att optimera, går t om göra själv om man har den kunskapen, en laptop, och rätt OBDII-kabel. Dvs man behöver nödvändigtvis inte byta chip i dom, utan det går fint att bara programmera om det nuvarande chippet.
M1.8 har jag ingen aning om, förutom att dom är betydligt svårare att optimera, och ett rent fysiskt byte av chippet är ett måste.
... Sen kan vi givetvis diskutera hurvida det är värt besväret(och kostnaden!) att chippa en sugmotor med M1.8, men det är väl upp till var och en :P Men det finns iaf en anledning till att chip för vitblockare med M1.8 knappt finns.

Alla 204hk-modeller av 960 har 3.0L motor. 2.5L kom -95 med nya utseendet och hade 170hk(och fanns då även med manuell låda). När S/V90 ersatte 960 gick dom tillbaka till enbart 3.0L-motorer, dock fortfarande i 2 olika effekter(204 respektive 180, har jag för mig).
Alla 960 innan -95 har 204hk och automat, förutom på vissa marknader som t ex italien, där dom kom med en 2.0L 16V TURBO rödblockare med 190hk. Dock enbart 91-92, eller om det t om enbart var -91.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]