Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo940Adam
#1386426
Hejsan!
jag har en Volvo 940 (944) B230FB-92 som läcker styrservo olja från ett utav rören som går i framvagns balken. Ena sidan sitter fast i själva styr överföringen från ratten och andra änden i andra änden på styrväxlen och det verkar som att det läcker mitt på röret och sedan rinner mot den lägsta punkten för att droppa ner där. Någon som vet hur man kan få tag på nytt sådant rör? såg hur mackans garage gjorde på sin 245 där han gjorde en fet enkel kona och spände åt hårt på kontakten i styrväxlen.
Har hört att det finns tre olika typer av styrväxlar till 940 Hur vet man vilken man har på sin bil? Vart sitter identifierings numret på den i så fall? Jag vill helst slippa ta ner styrväxlen och fippla med den då jag har varken kunskap eller råd att byta hela den. går det att göra utan att behöva gör en framvagns inställning efter? i så fall hur?

Tacksam för svar! / Adam
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1386445
viewtopic.php?f=57&t=34628 ... Vilket du hade sett om du kikat i den klistrade informationstråden i den här forumsdelen....

Att ta bort styrväxeln på dessa bilar är dock enkelt... Lossa styrstagen från spindlarna, lossa rattaxelknuten, lossa domkraftsplattan och lossa 2 bultar som håller styrväxeln.

Visst kan du smita undan framvagnsinställning, det är fullt möjligt att få det hyffsat rätt själv med lite tålamod... Men perfekt blir det säkerligen inte.
av Volvo940Adam
#1387922
Har nyligen beställt nya rör på Bilia men måste man ta ner hela styr växeln för att byta rören? och är det komplicerat? finns det något speciellt sätt att gör det på eller är det bara att köra på? har någon något tips på hur man gör det lättast för sig?
Fick veta att det var en ZF styrväxel!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1387990
Du kan skippa hjulinställningen om du har råd med eller gott om däck. En felaktig Toe-in kan förkorta däckens livslängd med 90% med några mm fel. Låt säga att du ska ha en toe-ln på 1 mm och det skulle råka bli 10. Då ser du väven på däckens ytterkanter efter några veckor. Än värre om det skulle stå toe-out. Då blir bilen vinglig som en 3-årig cyklist utan stödhjul samtidigt som väven komma fram.
Du behöver bara kolla på Toe-in, övriga hjulvinklar berörs inte vid byte av styrväxel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1388067
Så länge du inte skruvar på styrlederna när du tar ner styrväxeln så ändras inget när du monterar tillbaka den. Givetvis förutsatt att du inte flyttat på kuggstången, men då är det sne ratt du får först och främst.
Hurvida man måste ta ner styrväxeln för att byta rören beror helt på hur envis du är. Det minst smärtsamma(både retoriskt och fysiskt) är att ta ner styrväxeln och lägga den på bänken och byta rören, men det är likväl mer praktiskt jobb och skruvande än att byta dom på plats.

Oförändrad. Skickat från min SM[…]

Riktigt snygg och fin du gör bilen! :-) M&[…]

Få ur soppa ur tanken 945.

A en polygrip och skiftnyckel i räcker ju. An[…]

Min Volvo 245 Turbo 1982

Är väl inte jättelätt att hit[…]