Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
#1383307
Du ska koppla mellan 15 o 87.
O nä lampan funkar inte då.
Det innebär att kablaget är ok från 12volt till
Solenoiden.
Om du tar en multimeter finns en funktion som kollar om en krets är hel, den har oftast pipfunktion.
Avstängd bil o lägg i 4an.
Sen mäter du mellan en jordpunkt och alla stiften.
Hittar du signal växlar du ur 4an o ser att signalen försvinner.
Funkar det är det bara löda om reläet alt köp nytt.
Får du ingen signal är givaren på lådan kass alt kablaget.
Mät på kabel på lådan, höger sida o i relä hållaren om du får signal.
Får du signal är det givaren.
Kostar väl runt 200 kr.
Senast redigerad av 1 Andreas12, redigerad totalt 0 gånger.
av Andreas12
#1383308
lennarte skrev: tor 04 jun 2020, 17:56 Då har du i alla fall rätt relä, frågan är då kallödningar. Jag hade hjälp av en elektriker på jobbet, han sa' du borde köpt ett nytt. Det var riktigt dåliga lödningar. Har funkat sedan dess, typ 5 - 6 år
Går lätt att löda om dom.
Behöver bara lödkolv o smälta om tennet ..
Ska vara om komponenter har bränt sönder eller annat för byte ska behövas..
Tror den elektrikern var lat/ eller sakna lödkolv.
Många elektriker rör ej 12 volt alls , det är utanför deras område.
Mitt var sprucket under kretskortet som står upp men var lätt att komma åt o smälta rätt det igen.
av Andreas12
#1383319
Lucif3r skrev: tor 04 jun 2020, 19:13 Om man bara smälter om tennet så har man snart samma problem igen... Det är ju tennet som är dåligt, och det minsta man behöver är iaf att tillsätta nytt tenn, helst få bort det gamla skittennet så mycket som möjligt först.
Tennet i sig är inte dåligt, det spricker med tiden .
Smälter du det riktigt och det inte blir grådassigt så är det inga problem alls.
Blir det gråaktigt klumpigt ja då är det dåligt.
Är absolut inte fel att lägga på mer men inte nödvändigt.
Löda om en som rullar på mer än 5 år med samma relä utan att jag tillsatte något nytt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1383324
Det är blyfritt, vilket inte tål vibrationer och värmeväxlingar ens i närheten av lika mycket som blyhaltigt tenn, vilket är varför lödningarna öht. spricker.
Plus att allt tenn anses förbrukat efter första smältningen, då fluxet och andra renande ämnen i tennet försvinner. Nylagt tenn kan man smita undan att återanvända till viss del, men gammalt tenn har förlorat alla viktiga ämnen.
av Andreas12
#1383337
Lucif3r skrev: tor 04 jun 2020, 19:49 Det är blyfritt, vilket inte tål vibrationer och värmeväxlingar ens i närheten av lika mycket som blyhaltigt tenn, vilket är varför lödningarna öht. spricker.
Plus att allt tenn anses förbrukat efter första smältningen, då fluxet och andra renande ämnen i tennet försvinner. Nylagt tenn kan man smita undan att återanvända till viss del, men gammalt tenn har förlorat alla viktiga ämnen.
O du får tag i blyat lödtenn idag?
Vad jag vet är det förbjudet o sälja.
Verkar tydligen funka kalas..5 år med dagligt bruk .
Skulle tro att det kvittar vad du lödar med så om 30 år till så är där sprickor .
Alla verkar bara spricka vid stiften inte på dom andra ställena.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1383341
Var tvungen att googla på det där, och du verkar ha rätt i det. Det blev tydligen föbjudet att sälja blyat tenn till privatpersoner 2018.. Well that sucks... :bored:

Jag vidhåller dock att det är bättre att ersätta den gamla tennet med nytt, så man bort alla föroreningar och minimerar risken för kallödningar.
av Totte1337
#1384219
lennarte skrev: tor 04 jun 2020, 17:56 Då har du i alla fall rätt relä, frågan är då kallödningar. Jag hade hjälp av en elektriker på jobbet, han sa' du borde köpt ett nytt. Det var riktigt dåliga lödningar. Har funkat sedan dess, typ 5 - 6 år
Har nu testat med ett annat relä! Växeln lägger då i!

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]