Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Totte1337
#1382901
Har en 740 glt med överväxel i början av ägandet funkade den fint! Sen började den sluta lägga i ibland och nu är det Sten dött! Har dragit en ny jord punkt till knappen! Och lyft på hela centralen! En jord kabel under centralen till relät åkte av men är rätt säker på att jag satte den rätt! (Kommer bild nedan) Nu när jag kopplat dom till knapp så skjuter den säkringar har försökt med allt och anar att problemet ligger runt relä! Jag behöver hjälp snarast börjar bli så less på detta strul!
Lägger några bilder nedan på centralen vart jorden låg! Den gula pilen pekar på jorden som lossnade!
Bilagor
4269F8DF-32E3-4B94-A1BC-18310FB38D1A.jpeg
4269F8DF-32E3-4B94-A1BC-18310FB38D1A.jpeg (293.95 KiB) Visad 1179 gånger
image.jpg
image.jpg (661.7 KiB) Visad 1179 gånger
av Totte1337
#1382974
Insåg att jag hade kopplat mot minus! Nu har jag dragit en ny kabel från solinoiden plus till plus i bilen och solinoiden la i men hoppade kort efter ur! Kunde lägga i den hela tiden men den hoppade ut! Antar det är ett kabel brott! Någon som vet hur kablarna från knappen går?
av Andreas12
#1382989
Hoppar den ur utan relä på plats?
Vill minnas att kablarna går genom spaken o ut under damasken.
Bör sen gå till reläplatsen.
Är reläet på plats kan det vara kall lödning i relä , enkelt o se när du öppnat plasthöjet.
Min givare på 4e växeln gjorde oxå att den hoppa ur en massa gånger för att sen aldrig gå i igen.
Satte en knapp i panelen ist , koppla in den i relä hållaren.
Då är det enkelt o återställa .
Kablar som rört på sig i 25-30 år brukar sällan må så bra.
av Totte1337
#1383008
Andreas12 skrev: tis 02 jun 2020, 21:52 Hoppar den ur utan relä på plats?
Vill minnas att kablarna går genom spaken o ut under damasken.
Bör sen gå till reläplatsen.
Är reläet på plats kan det vara kall lödning i relä , enkelt o se när du öppnat plasthöjet.
Min givare på 4e växeln gjorde oxå att den hoppa ur en massa gånger för att sen aldrig gå i igen.
Satte en knapp i panelen ist , koppla in den i relä hållaren.
Då är det enkelt o återställa .
Kablar som rört på sig i 25-30 år brukar sällan må så bra.
Den hoppade ur när jag körde utan relä! Har kollat alla kablar ikväll! Tror jag kanske hittade problemet ska kika imorgon! Delar en bild nedan där jag tror felet var dock så vet jag inte om jag satt på rätt dvs plus och minus för såg inte hur det ska vara! Tror du det är lugnt att testa? Eller borde jag veta vilken?
Bilagor
9F760341-21B3-40BE-8A78-B183E463FA57.jpeg
9F760341-21B3-40BE-8A78-B183E463FA57.jpeg (57.07 KiB) Visad 1125 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1383021
Det är reläet som omvandlar signalen från knappen i spaken till en konstant ström eller ingen ström. Det är även en kontakt till 4-ans växel som gör att du bara kan använda OD med 4-an i. Även med rätt koppling belastas 3-ans synkringar hårt om man växlar ner till 3-an från OD läge. Jag kopplar alltid ur OD vid motorbroms så kan jag alltid växla ner till 3-an utan "skrap". Alternativ, växla från 4-an i OD-läge till friläge, släpp upp kopplingen och trampa ner och lägg i 3-än. Då hinner synknigen med.
Min OD-låda har gått c:a 35000 mil. Den byttes in när den gamla rullat c:a 40000 mil
av Andreas12
#1383061
lennarte skrev: Även med rätt koppling belastas 3-ans synkringar hårt om man växlar ner till 3-an från OD läge. Jag kopplar alltid ur OD vid motorbroms så kan jag alltid växla ner till 3-an utan "skrap". Alternativ, växla från 4-an i OD-läge till friläge, släpp upp kopplingen och trampa ner och lägg i 3-än. Då hinner synknigen med.
Min OD-låda har gått c:a 35000 mil. Den byttes in när den gamla rullat c:a 40000 mil
Min har rullat 40 nu varav många hårda ungdomsmil..när jag växla ner till 3an o od koppla ifrån fanns inga skräp i dunken.
Klarar säkert inte racerväxlingar men normalt är det inga problem..
Har faktiskt aldrig haft en m46 med skrap, endast m47 med missljud .

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]