Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robinaandersson
#1381994
Tjena min brorsa har en 740 med startproblem. Var dit idag och kollade och provade massa saker första problemet är att han hade bara 6v nyladdat batteri så där har man ett problem.
Prövade kabla men startmotor ville ej snurra riktigt väldigt, väldigt sakta.
Så började mäta runt. +14v med annat batteri kopplat på, På batteri och startmotor.
+12v på startmotorns anslutning och jord, prövade även jord på bulten till startmotorn för utgår från att den är jordad i bultarna?
Prövade kortsluta solenoiden på startmotorn samma resultat som när man vred på nyckel, snurrar men väldigt väldigt sakta.
Satte startkabel från min bil direkt till + på startmotor vred på nyckel, inget resultat.
Anslöt sedan även en extra jordkabel från batteri till batteri sedan till bulten på startmotorn inget resultat.
Sist prövade jag även kortsluta startmotorn med alla dessa kablar ansluten. Inget resultat.

Då han tar körkort på torsdag vill jag gärna att han ska ha en bil att köra.
Är ju inne på startmotorn känns ju som att det måste verkligen vara det som är problemet eller finns det något jag kan ha glömt pröva?

Ytterligare frågor startmotor på en b230e är det samma som från en tex b230f?
Sedan att det blivit såhär med batteriet att den endast kan ha 6v nyladdat. Funkade ju i vintras då det var helt nytt. Hur hade ni börjat eventuell felsökning av strömläckage? Tänkte att han får mäta på batteriet när vi fått ett nytt och bilen går. Mäta vilospänning på kvällen och sedan på morgonen och jämföra.
Kan det vara någon större skillnad i volt? Hur mycke tänker att det ska vara ytterst ytterst lite för att allt ska stämma?
Väldigt tacksam för svar vill han ska få köra sin bil när han fått körkortet 😕
Senast redigerad av 1 Robinaandersson, redigerad totalt 0 gånger.
av Andreas12
#1382009
Inte alls konstigt med 6 volt i batteriet som stått sen i vintras..batteriet går ner sig fortare när det är kallt o sen går cellerna.
Biltema batteri?
När du sen mäter ett nytt batteri o får 14 volt, hur går det till på ett 12 volts batteri?
Antar du kopplat kablar från din bil till det dåliga batteriet, det funkar ibland inte så bra när batteriet inte är ok.
Ta ett friskt batteri med tillräckligt med Ah funkar det inte då så dra startkabel från minus på batteriet till bra och rent ställe på motorn tex lyftögla eller dylikt.
Oftast när startmotorn ger sig snurrar den inte alls
Hur länge har bilen stått ostartad?
av Robinaandersson
#1382015
Otydlig text kanske, den har inte stått sen i vintras har körts med men har haft problem med att den inte startar om de är pga startmotorn som går trögt eller nåt eller batteriet eller generator osv kan jag inte svara på... hur som är det väll inte ett aktuellt problem just nu, de är att den inte vill dra runt motorn tillräckligt för att starta. Om det är fel på strömförsörjning på något sätt får man kolla det sedan. vill bara vara lite förberedd på vad man kan göra om det är fallet.

Och 14v är det överallt när min bil står på tomgång och matar 740n. Går inte över till en lägre spänning nånstans där jag mätt. Så inget fel så bara jag som skriver otydligt 😕

Och - har jag dragit till olika ställen på bilen från batteri. Insprut, fjäderben, bultar Aa prövade massvis med olika ställen utan resultat..
Och kan inte startmotorn bli dålig så han inte orkar dra runt motorn? För det gör han ju men som sagt väldigt sakta för att till slut inte vilja alls.
Helt ostartad har han väll stått ca 2 månader Max.
av Robinaandersson
#1382017
Kan tillägga att min mor och brorsa prövade kabla själva förra veckan. blev så varm så att höljet började smälta på startkablarna. Och som jag förstod det så hade dom inte kört överdrivet länge.. ska det verkligen kunna bli så?😂
Verkar dra en enorm summa ström startmotorn?
Exakt Orsak till det kan jag inte förstå..
av Andreas12
#1382029
Precis du har 14 volt när bilen är på tomgång..man har aldrig det på en avstängd bil.
Gissar mer på att det blir kortslutning i batteriet.
Därav kasta ur det gamla batteriet o sätt i ett fungerande.
Blir det kortis hjälper ingen starthjälp.
Visst kan startmotorn haverera på det viset men skulle tro det är enormt ovanligt.
Startkablarna smälter men smälter även matarkabel till startmotorn?
Tunna kablar?
av Robinaandersson
#1382037
Andreas12 skrev: tis 26 maj 2020, 22:12 Precis du har 14 volt när bilen är på tomgång..man har aldrig det på en avstängd bil.
Gissar mer på att det blir kortslutning i batteriet.
Därav kasta ur det gamla batteriet o sätt i ett fungerande.
Blir det kortis hjälper ingen starthjälp.
Visst kan startmotorn haverera på det viset men skulle tro det är enormt ovanligt.
Startkablarna smälter men smälter även matarkabel till startmotorn?
Tunna kablar?
Ja 6v på 740ns batteri vilospänning då såklart
När jag kopplar startkablar från min bils batteri till 740n får jag 14v med min bil igång. Det är väll inget konstigt att jag får 14v då i 740n? Kablarna i 740n matas ju från ett annat batteri annan bil..
Har summrat på 740 batteriet med allt bortkopplat ingen kontakt med tänkte inget mer på de. När alla tester gjorts har det varit kopplat. Skulle ju kunna pröva koppla bort 740ns batteri helt och ansluta startkablar på + och - på 740n sedan till min bil och pröva.
Tror inte kablarna till startmotorn smällt då jag får fram spänning dit men man kan ju även ta en titt på de men borde ju ändå gå starta om jag direktansluter + från ett annat batteri (min bil återigen) med startkablar då används ju inte originalkablarna till startmotor.
av Andreas12
#1382043
Precis...finns risk att det dåliga batteriet blir den felande länken här.
Hälften av cellerna är dåliga i det batteriet .
Börja där.
Nästa grej hade jag plockat av startmotorn o kört den utanför bilen för att se hur den beter sig.
av Andreas12
#1382045
Ja man kan direktkoppla vid startmotorn oxå men då är gamla batteriet fortfarande med i systemet o ställer till det.
Om startmotorn skulle göra att startkablarna smälter borde även kabel till startmotorn smälta..då dom inte gjort det är det 2 alt kvar.
Dåliga batteriet gör att startkablarna jobbar mot kortslutning alt på tok för tunna startkablar.
av Robinaandersson
#1382047
Okej ska försöka hinna förbi imorgon efter jobbet och kolla vad som händer om jag kopplar bort det dåliga batteriet. Den är ju med i kretsen som du säger.. om det inte funkar får jag ta lös startmotor och kolla!
Vet ej angående startkablarna dom använde vilken storlek det var men var ju startkablar så kan ju inte vara alltför tunna. Men var ju inte där så kan ju ej säga med säkerhet.
Återkommer med svar vad som händer om man kopplar bort det dåliga batteriet.
Tack för svar!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1382066
Om du jämför grovleken på startkablarna och batterikablarna förstår du varför dom smälter. Startkablar finns i olika prisklasser (grovlek) och ofta räcker det med klenare. Vid problem krävs det kraftigare "grejer", eller använd dubbla kablar.
Gamla startmotorer tar mer ström när dom blir slitna i lagringarna. Då "trögar" det invändigt i startmotorn och tar mycket mer ström, kanske dubbelt så mycket. Kan vara det felet du har också. Nytt batteri är alltid bra, men det behövs kanske en bättre startmotor också.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]