Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av oskar1928
#1381700
Hej,
Min b230fk läcker laddtryck. Jag hör ett typ tjutande/visslande ljud (endast vid boost) som jag inte har hört förut samt att turbon tar jättelång tid på sig att bygga tryck.
Har gått över alla tryckslangar och dem är sprickfria samt fyllt ic'n med vatten och den höll tätt.
Så nu undrar jag om någon annan har haft liknande problem eller om någon har något tips på vad jag kan felsöka.
Det låter som ljudet kommer ifrån förar sidan.

mvh
Användarvisningsbild
av oskar1928
#1381785
Marlboroman skrev: mån 25 maj 2020, 15:07 Hur du kikat närmare på själva turbon? Kollat om den är glapp eller om membranet i avlastningsventilen är helt? Går den som den ska i övrigt?
Inte orginal turbo och kör utan dump och själva turbon är i bra skick.
Bilen går felfritt förutom detta.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1381787
Har du kollat vacuumslangar / insugspackning / o-ringarna till spridarna? Säker på att det inte är något i avgassystemet som bromsar? Kass katalysator eller dämpare?
Användarvisningsbild
av oskar1928
#1381812
Marlboroman skrev: mån 25 maj 2020, 16:39 Har du kollat vacuumslangar / insugspackning / o-ringarna till spridarna? Säker på att det inte är något i avgassystemet som bromsar? Kass katalysator eller dämpare?
Sånt borde väl påverka tomgången? Men ska kolla ändå. Och att ljudet endast kommer vid laddtryck
3” rakrör men ska kika på det också
Tack för hjälpen ska ut o kolla nu direkt.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1382671
Har du original intercooler? Tankarna på dem kan svikta under laddtryck. Var ju poppis förr innan alu intercoolers vart billiga att använda plattjärn och gängstänger och bygga en grej för att spänna in tankarna mot cellpaketet för att det skulle klara mer än 1 bar över tid.
Användarvisningsbild
av oskar1928
#1382794
Marlboroman skrev: sön 31 maj 2020, 10:13 Har du original intercooler? Tankarna på dem kan svikta under laddtryck. Var ju poppis förr innan alu intercoolers vart billiga att använda plattjärn och gängstänger och bygga en grej för att spänna in tankarna mot cellpaketet för att det skulle klara mer än 1 bar över tid.
Yes de sitter orginal ic i just nu, så vad du säger är att det inte märks att den e paj innan laddtryck? Har ju kört över 1 bar så inte helt omöjligt att den kan ha gett upp. Hur provtrycker man en sån på bästa sett?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1382809
Man får göra någon form av pluggar och sätta i en ventil så man kan trycksätta. Pluggar finns det många varianter på hur man gör. Det finns dm som gjort pluggar i trä, hockeypuckar, stumpar av avgasrör som man svetsar en plåt i änden på. Det finns egentligen inget rätt eller fel så länge det blir tätt. Sen lär man ju ha en ventil på den ena för att kunna använda tryckluft. Sen om man använder tryckluftkopplingar ller slaktar en cykelslang spelar inte heller någon direkt roll.

Alternativet är ju som sagt att bygga som jag beskrev ovan med plattjärn och gängstång. Vilket inte rä en dum ide oavsett om man kör med original ic och börjar ladda på lite.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]