Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Agaton945
#1381494
Hej.
Jag har problem med bakluckan på min 945:a. Det är en -96. När jag låser upp bilen med centralåset händer det inget i luckan. Den förblir låst. Det går att öppna den från insidan med handtaget. När jag försöker låsa upp luckan med nyckeln går det inte att vrida nyckeln i låset. Den sitter fast. Låsmotorn fungerar men blir av någon anledning inte aktiverad. Vet någon vad det kan bero på.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1381579
Kablaget mellan kupén och luckan kanske är kasst. Fungerar övrig el i luckan? skyltbelysning, bromsljus.

Att det inte går att vrida nyckeln är troligen för att låscylindern inte använts på år och dar, då kärvar dom ihop.
av Agaton945
#1382122
Lucif3r skrev: sön 24 maj 2020, 17:10 Kablaget mellan kupén och luckan kanske är kasst. Fungerar övrig el i luckan? skyltbelysning, bromsljus.

Att det inte går att vrida nyckeln är troligen för att låscylindern inte använts på år och dar, då kärvar dom ihop.
All övrig el i luckan fungerar. Låscylindern fungerade till för tre veckor sedan när den la av
av rd350
#1382134
Då har låscylindern ärgat ihop. Plocka av och smörj upp leden bakom/innanför låscylindern så funkar centrallåsen igen, dock inte låscylindern som sällan går att rädda. 745/945 är den enda volvokombin som kablarna "aldrig" går i sönder på i bakluckan pga. ovanligt vettig konstruktion.
av Agaton945
#1382238
rd350 skrev: ons 27 maj 2020, 17:08 Då har låscylindern ärgat ihop. Plocka av och smörj upp leden bakom/innanför låscylindern så funkar centrallåsen igen, dock inte låscylindern som sällan går att rädda. 745/945 är den enda volvokombin som kablarna "aldrig" går i sönder på i bakluckan pga. ovanligt vettig konstruktion.
Behöver man köpa ett nytt lås då eller är låscylindern delbar?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1382240
Agaton945 skrev:
rd350 skrev: ons 27 maj 2020, 17:08 Då har låscylindern ärgat ihop. Plocka av och smörj upp leden bakom/innanför låscylindern så funkar centrallåsen igen, dock inte låscylindern som sällan går att rädda. 745/945 är den enda volvokombin som kablarna "aldrig" går i sönder på i bakluckan pga. ovanligt vettig konstruktion.
Behöver man köpa ett nytt lås då eller är låscylindern delbar?
Låset på bakuckan var fastärgat på min 745 -88B redan när jag fick den 2008. Det har funkat bra med "bara" centrallåset i alla år. Utom när C-låset pajade, då kom jag inte in det hållet några dagar tills jag fixat det. Jag har alltid det korta baksätet nerfällt så jag kommer åt lastutrymmet ändå.
av Agaton945
#1382242
lennarte skrev: tor 28 maj 2020, 07:31
Agaton945 skrev:
rd350 skrev: ons 27 maj 2020, 17:08 Då har låscylindern ärgat ihop. Plocka av och smörj upp leden bakom/innanför låscylindern så funkar centrallåsen igen, dock inte låscylindern som sällan går att rädda. 745/945 är den enda volvokombin som kablarna "aldrig" går i sönder på i bakluckan pga. ovanligt vettig konstruktion.
Behöver man köpa ett nytt lås då eller är låscylindern delbar?
Låset på bakuckan var fastärgat på min 745 -88B redan när jag fick den 2008. Det har funkat bra med "bara" centrallåset i alla år. Utom när C-låset pajade, då kom jag inte in det hållet några dagar tills jag fixat det. Jag har alltid det korta baksätet nerfällt så jag kommer åt lastutrymmet ändå.
Centrallåset till luckan fungerar inte heller. Motorn utlöser men låser inte upp luckan
av Agaton945
#1382267
Lucif3r skrev: tor 28 maj 2020, 10:12 Kan ju vara så att ett stag har hoppat ur. Du får ta bort bakluckeinredningen och kolla över alla stag.
Alla stag sitter som de ska. Det första jag gjorde när det slutade fungera var att byta centrallåsmotorn, Men både den gamla och den nya motorn fungerar men låset rör sig fortfarande inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1382766
Förr fanns ett "säkerhetslås" på undersidan luckan (jämte "låskläppen") där man kunde välja om luckan skulle gå att öppna inifrån eller inte när du har extrasäte där bak. Vet inte om det finns på dessa modeller. Det finns på min 745 - 88B i alla fall, kanske något som felar där

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]