Sida 1 av 1
Framvagn, skillnad 740/940
Postat: sön 24 maj 2020, 00:10
av Kombimannen
Hej! Har planer på ersätta framvagnen ink styrväxel/servo på min 745 -89'. Passar 940s alla årsmodeller?
Mvh
Andreas
Re: Framvagn, skillnad 740/940
Postat: sön 24 maj 2020, 00:35
av Lucif3r
Ja det passar.... Det är samma "skit".
Så.... varför byta från 740 till 940? Det är ju samma....
Re: Framvagn, skillnad 740/940
Postat: sön 24 maj 2020, 06:15
av sicnarf
Möjligtvis för den andra är rostskadad
Re: Framvagn, skillnad 740/940
Postat: sön 24 maj 2020, 12:12
av Kombimannen
sicnarf skrev:Möjligtvis för den andra är rostskadad
Korrekt. Så sannolikheten är ju större att hitta bättre beg. framvagnsdelar på 900 serien än 700 serien om de nu passar

Tack för snabbt svar!
Re: Framvagn, skillnad 740/940
Postat: mån 25 maj 2020, 08:32
av lennarte
Kombimannen skrev:sicnarf skrev:Möjligtvis för den andra är rostskadad
Korrekt. Så sannolikheten är ju större att hitta bättre beg. framvagnsdelar på 900 serien än 700 serien om de nu passar
Tack för snabbt svar!
Jusst -88 och -89-års modeller av 700 var betydligt bättre galvade än senare modeller. Om du ser dig omkring så ser du förmodligen fler rostiga 940 än 740 av nämda modeller. Årsmodellerna före ( särskillt -82 till -86) har nog försvunnit p.g.a rost, särskillt dom tidiga 760 modellerna (-82 och frammåt) var "hårt ansatta".
Re: Framvagn, skillnad 740/940
Postat: mån 25 maj 2020, 23:03
av Lucif3r
En annan sak att tänka på är att 940 har hela 3(!) olika styrväxlar, 740 har bara 2. Du bör undvika Koyo-växeln, då den är hopplös att få tag i delar till. Alla styrväxlar har olika styrleder också...
Sen är det väl inget direkt merjobb att bara flytta över din nuvarande styrväxel till den nya balken. Då bör du kunna slippa en framvagnsinställning också, vilket du garanterat lär göra om du byter styrväxeln med tillhörande styrleder.