Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#93395
Hej!
Min fråga gäller generator/vattenpump remmar till en 740 -85 B230A.
Har tröstlöst försökt få Micro i Borås att ta hem detta par vilket försäljaren sa att man skulle köpa....

Undrar därför om det ligger nåt i detta att man "bör köpa detta färdiga par"?

Hur brukar ni göra?

MVH
Pedjoh
av Arne
#93413
Ja man byter dessa alltid parvis.
av Pedjoh
#93421
Ja jovisst, det är jag på det klara med.
Men måste man köpa detta "par" ?
Går det inte lika bra med 2 lösa remmar?

MVH
Pedjoh
av Arne
#93425
Nej, det bör åtminstone vara samma fabrikat. Det kan förekomma små differanser mellan olika fabrikat.
av Pedjoh
#95657
Tack för svar!
Pratade med den lokala volvohandlaren och han sa att dessa ska/får inte säljas lösa. Så var det med det. Det kunde eventuellt finnas lösa inom piratförsäljningen sa han.

Har bytt nu, tack ska ni ha!

/PJ
av Kena
#95760
Ett tips om den käkar remmar, byt bussningen som håller generatorn. Min satt snett för gummit hade gett med sej på remsidan.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#95850
Pedjoh skrev:Pratade med den lokala volvohandlaren och han sa att dessa ska/får inte säljas lösa. /PJ
Nah, det finns lösa remmar med. Artikelnumret på "2-packet" brukar ligga direkt efter numret på "1-packet"

Och världen går inte under för att du sätter dit remmar som inte är tillverkade i samma maskin på samma minut. Och som Kena säger, dåliga bussningar ger större skillnader i spänning mellan remmarna.
Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]

Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]