Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vadru
#1380329
Batteriets vilospänning: 12.7
Ohm mellan minus på batteri och generator: 0
Ohm mellan plus på batteri och generator 0.2, dock efter startad motor 0
Spänningsfall mellan batteri och generator: ca 0.1v
Nu startade bilen dock lätt, kanske är nått glapp till startmotorn eller någon givare, eller batteri.
av Vadru
#1380333
Kanske är nått på spåren nu. Försökte läsa ur felkoder och tändboxen gav 1-1-1. Men när jag försökte med bränsleboxen gav den inga koder. Betyder de att boxen är paj då eller?
Hade även bara 8 volt i obd uttaget så antar att de kanske är dålig jord i uttaget, dock funkade ju att få felkoder från tändbox med bara 8 volt men kanske inte räcker för bränsleboxen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1380345
Kollade i "gamla papper", "pinne" 12 på bränsleboxen går till "pinne" 2 på diagnostikboxen och ska ha en spänning på "8 - 9V" så det är säkert samma på tändboxen. Vilket i så fall betyder att du har fel i bränslebox, diagnostikbox eller på väg mellan dom.
Du hade en säkring på väg till batteriet som gick sönder skrev du, i original finns ingen sådan säkring mellan generator och batteri. Den röda kabeln från generatorn (den grövre) går direkt till den stora skruven på startmotorn, och sedan går den ännu grövre kabeln till batteriet.
Värdena du mätte på batteriet är ju helt ok för ett nytt batteri
av Vadru
#1380347
Det finns ingen säkring mellan generator och batteri, utan en säkring jag monterat själv mellan batteri och ett relä som går till en extra bränslepump monterad på torpedväggen.

Vad menar du med diagnostik box?
Jag tror inte jag har en sådan, min bil är från 1996 och har de där fakeade obd2 uttaget.
av Vadru
#1380375
Har nu bytt till en annan bränslebox och kan nu läsa felkoder.
Dock gav nya bränsleboxen ett annat lustigt fenomen, när jag stänger av bilen så fortsätter den gå i någon sekund vilket den inte gjorde med andra boxen. Någon som har en ide vad de kan bero på?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1380578
Vadru skrev:Har nu bytt till en annan bränslebox och kan nu läsa felkoder.
Dock gav nya bränsleboxen ett annat lustigt fenomen, när jag stänger av bilen så fortsätter den gå i någon sekund vilket den inte gjorde med andra boxen. Någon som har en ide vad de kan bero på?

Tyvärr inte, men diagnostikboxen fanns till - 95 års modell. Där kan du läsa ut felkoder, men även göra "funktionstester" på en del delar som tomgångsmotor, svänghjul givare, kolla gasspjällsgivare m.m
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]