Sida 1 av 5

Volvo 704 B230FTX går dåligt kall.

Postat: ons 13 maj 2020, 00:27
av KKent
Hej som skrivet ovan har jag en volvo 704, (har för mig att det är en 760?) med utbytt motor till en b230ftx.
Nu är det så här att den är rätt svårtstartad (startar lättast med startgas). När jag startar den och den är kall så går det inte riktigt att varva upp den. Det är som ett varvstopp på ca 3k rpm. Den här även lite ojämn tomgång (var värre innan men hittade tjuvluft).

Någon aning av vad det kan vara? :-D
/F

Re: Volvo 704 B230FTX går dåligt kall.

Postat: ons 13 maj 2020, 07:47
av lennarte
Om den går bra varm kan det vara tempgivaren för motorstyrningen som felar. Finns 2 olika modeller beroende på om du har LH2.2 eller LH2.4. Fanns även (original monterat) Motronic styrsystem (helt annorlunda) på tidiga 760
Vad står x för?

Re: Volvo 704 B230FTX går dåligt kall.

Postat: ons 13 maj 2020, 13:15
av Mackannnnn
lennarte skrev: ons 13 maj 2020, 07:47 Om den går bra varm kan det vara tempgivaren för motorstyrningen som felar. Finns 2 olika modeller beroende på om du har LH2.2 eller LH2.4. Fanns även (original monterat) Motronic styrsystem (helt annorlunda) på tidiga 760
Vad står x för?
Xet verkar stå för att den är en Turbo+ modell.

Re: Volvo 704 B230FTX går dåligt kall.

Postat: ons 13 maj 2020, 14:20
av KKent
lennarte skrev: ons 13 maj 2020, 07:47 Om den går bra varm kan det vara tempgivaren för motorstyrningen som felar. Finns 2 olika modeller beroende på om du har LH2.2 eller LH2.4. Fanns även (original monterat) Motronic styrsystem (helt annorlunda) på tidiga 760
Vad står x för?
Hm, okej! :D
Tempgivaren är den som sitter under insprutet på blocket, eller?

Men med en dålig tempgivare, går den endast dåligt som kall då? För som sagt så går den bra när den är varm.
Kan försöka fixa en video någon dag.
Men får ta och testa att byta tempgivaren. :D Tack!

Re: Volvo 704 B230FTX går dåligt kall.

Postat: ons 13 maj 2020, 14:51
av Lucif3r
En tempgivare är inte en sak som "antingen fungerar den eller så fungerar den inte", den är resistiv och har den blivit utsliten kan motståndet vara felaktigt.
Den kan t ex vara sliten på ett sånt sätt att bilen tror att motorn är varmare än den egentligen är, och skickar då ut för lite bränsle för att motorn ska gå bra kall.

Re: Volvo 704 B230FTX går dåligt kall.

Postat: ons 13 maj 2020, 15:36
av KKent
Tack!
Bäst att köpa helt ny då antar jag.

Någon annan aning om vad det kan vara? Utifall det ena inte funkar, kan man testa det andra! ;-)
/F

Re: Volvo 704 B230FTX går dåligt kall.

Postat: ons 13 maj 2020, 15:50
av lennarte
KKent skrev:Bäst att köpa helt ny då antar jag.
Du måste veta vilket insprutningssystem du har, annars vet du inte om du får rätt givare. 760 fanns inte med LH2.4 (svart givare), men är motorn tagen från en 740/940 så kan det ju vara det ändå. 760 utan katalysator hade Motronic (vet ej färgen) och med katalysator LH2.2 (blå givare)

Re: Volvo 704 B230FTX går dåligt kall.

Postat: lör 16 maj 2020, 02:26
av KKent
Okej, tack!

Finns det någon slags kod på tempgivaren, och eller insprutet?

typ som sista siffrorna på en lmm.

/F

Re: Volvo 704 B230FTX går dåligt kall.

Postat: lör 16 maj 2020, 07:11
av lennarte
Eftersom det är bytt motor så kan det vara vad för motor som helst, men om det är taget komplett motor med allt inklusive bör det sitta en LMM som slutar på 016. Och du ska ha en svart givare. Detta om det är en "äkta" B230FT motor med Bosch LH2.4 insprutning

Re: Volvo 704 B230FTX går dåligt kall.

Postat: lör 16 maj 2020, 13:57
av KKent
Hej
Motorn är ju bytt till en B230FTX
Lmm:en slutar på 035.