Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av KKent
#1379460
Hej som skrivet ovan har jag en volvo 704, (har för mig att det är en 760?) med utbytt motor till en b230ftx.
Nu är det så här att den är rätt svårtstartad (startar lättast med startgas). När jag startar den och den är kall så går det inte riktigt att varva upp den. Det är som ett varvstopp på ca 3k rpm. Den här även lite ojämn tomgång (var värre innan men hittade tjuvluft).

Någon aning av vad det kan vara? :-D
/F
#1379484
Om den går bra varm kan det vara tempgivaren för motorstyrningen som felar. Finns 2 olika modeller beroende på om du har LH2.2 eller LH2.4. Fanns även (original monterat) Motronic styrsystem (helt annorlunda) på tidiga 760
Vad står x för?
#1379536
lennarte skrev: ons 13 maj 2020, 07:47 Om den går bra varm kan det vara tempgivaren för motorstyrningen som felar. Finns 2 olika modeller beroende på om du har LH2.2 eller LH2.4. Fanns även (original monterat) Motronic styrsystem (helt annorlunda) på tidiga 760
Vad står x för?
Xet verkar stå för att den är en Turbo+ modell.
av KKent
#1379551
lennarte skrev: ons 13 maj 2020, 07:47 Om den går bra varm kan det vara tempgivaren för motorstyrningen som felar. Finns 2 olika modeller beroende på om du har LH2.2 eller LH2.4. Fanns även (original monterat) Motronic styrsystem (helt annorlunda) på tidiga 760
Vad står x för?
Hm, okej! :D
Tempgivaren är den som sitter under insprutet på blocket, eller?

Men med en dålig tempgivare, går den endast dåligt som kall då? För som sagt så går den bra när den är varm.
Kan försöka fixa en video någon dag.
Men får ta och testa att byta tempgivaren. :D Tack!
#1379560
En tempgivare är inte en sak som "antingen fungerar den eller så fungerar den inte", den är resistiv och har den blivit utsliten kan motståndet vara felaktigt.
Den kan t ex vara sliten på ett sånt sätt att bilen tror att motorn är varmare än den egentligen är, och skickar då ut för lite bränsle för att motorn ska gå bra kall.
#1379569
KKent skrev:Bäst att köpa helt ny då antar jag.
Du måste veta vilket insprutningssystem du har, annars vet du inte om du får rätt givare. 760 fanns inte med LH2.4 (svart givare), men är motorn tagen från en 740/940 så kan det ju vara det ändå. 760 utan katalysator hade Motronic (vet ej färgen) och med katalysator LH2.2 (blå givare)
#1380075
Eftersom det är bytt motor så kan det vara vad för motor som helst, men om det är taget komplett motor med allt inklusive bör det sitta en LMM som slutar på 016. Och du ska ha en svart givare. Detta om det är en "äkta" B230FT motor med Bosch LH2.4 insprutning

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]