Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1390304
Tillsatsluftslidens slangar sitter i anslutning till skruven för tomgången. Den är till för att släppa luft förbi gasspjället på tomgång vid kall motor. Den ska vara öppen kall och stängd varm. När det är fel på dem brukar den stanna i ett läge någonstans mitt emellan.
av KKent
#1391223
Finns det något vis att testa termotidgivaren? Står något om W skall kopplas till jord. Men har ej någon stickkontakt kvar då den har gått sönder, har bara kablarna och stiften kvar. Vilken färg har kabeln som är W?
Tänker eftersom de kostar en slant ny. Det är även så j*kla svårt att hitta delar tills just B230FTX, tips på hur jag hittar?
Mvh / Filip
#1391242
KKent skrev:Men har ej någon stickkontakt kvar då den har gått sönder
W ska ha vit kabel
G ska ha blå/grön kabel
Blå/grön kabel kommer från 50 startmotor (när startmotorn är igång) och vit kabel kommer (eventuellt) från impulsreläet (vet inte om din bil har det)
80 = termotidkontakt
120 = impulsreä
188 = startmunstycke
190 = tillsatsluftslid
Övriga delar sitter nog inte på din bil (bilden är från V6-an med K-Jetronic)
IMG_20200718_081359.jpg
IMG_20200718_081359.jpg (758.31 KiB) Visad 774 gånger
Många delar på Motronic är gemensamma med K-Jetronic och/eller L-Jetronic (föregångare till LH-Jetronic)
#1394508
Ursäkta att jag inte svarat på ett tag. Har sökt på nätet efter något som skulle passa men inte hittat något. Kollat på BMW sidor också. BMW 730 var först ut med detta insprutningssystem vid ungefär samma tid som 760 kom. Det borde finnas rep.handböcker att köpa på typ Tradera och liknande. Bäst vore "Volvos Gröna eller kanske titta på rep.manual för Motronic. Tyska böcker finns säkert, vet inte om760 såldes med den motorn i USA. Hittar bara V6 och 6 cyl. turbo diesel där.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1394543
Enligt Volvos gröna bok har aldrig B230FT funnits med Motornic, det är bara B200ET och B230ET, men eftersom luftmängdsmätaren ovan hör till en Motornic så bör det vara en B230ET. Här kommer lite mätdata att kontrollera från den gröna boken
V01.jpg
V01.jpg (39.42 KiB) Visad 676 gånger
V02.jpg
V02.jpg (20.61 KiB) Visad 676 gånger
V03.jpg
V03.jpg (61.74 KiB) Visad 676 gånger
V04.jpg
V04.jpg (52.03 KiB) Visad 676 gånger
V05.jpg
V05.jpg (70.79 KiB) Visad 676 gånger
V06.jpg
V06.jpg (25.79 KiB) Visad 676 gånger
#1394604
frasse4 skrev:Enligt Volvos gröna bok har aldrig B230FT funnits med Motornic
Joo, så är det nog. Att det är en ET kom "vi" på i början av tråden, men eftersom motorn är bytt så kan det (i botten) sitta en FT motor i nu. Men vad jag förstår är det i alla fall Motronic i alla delar på den.
av KKent
#1396644
Hej.
Okej så här är det.
Kablarna går från termotidkontakten till en annan kontakt som lägger sig bredvid tomgångsmotorn, kontakten passar ej i tomgångsmotorn, sedan går den grön blå Kabeln vidare och skarvas ihop med en tjockare grön-blå kabel som sedan går till en grå kontakt (kan ladda upp bild)

Min teori: när kablarna först går från termotidkontakten och sedan till kontakten som ligger bredvid tomgångsmotorn så antar jag att den kontakten skall kopplas in i kallstartsventil? Men tvekar på om jag har en sådan, iom att det sitter en annan motor än original så kanske termotidgivaren och en kallstartsventil fanns innan.
Hört att i vissa motorer går termotidgivaren till spridarna som i sin tur ger ut mer bränsle istället för att kallstarten gör det.


Blev lite rörigt nu, skriv om jag behöver förtydliga mig.
Här kommer bild på var den blågröna kabeln slutar i för slags kontakt.
7999E555-A9F3-4A71-8753-F920E5CE1028.jpeg
7999E555-A9F3-4A71-8753-F920E5CE1028.jpeg (331.46 KiB) Visad 575 gånger
/F
#1396882
Jag förstår hur du menar, enligt schemat (som dock är till en K-Jetronic ska den vara kopplad till en kallstartspridaren. Men även till tillsatsluftsliden och något mera. Man alla sakerna fanns förmodligen inte på alla modeller. Det är ju problem med "bytta motorer" om man inte vet hur det ska fungera. Har hittat något på nätet, verkar som det är gratis om man inta ska kopiera vidare det. Det är dom första Motronic systemen (kom i BMW 733 omkring -80) och jag tror du borde ha version 1.3 i din. Här borde vara både beskrivning och elscheman. Du måste dock registrera dig.
https://gist.github.com/anonymous/cde8d ... cc8aeabaea
av KKent
#1397281
Det verkar ej som att jag kan skapa ett konto.. ? Försökte igår med..
Men jag skulle kanske kunna utesluta det ena efter det andra. Jag har ingen kallstartspridare, så det är uteslutet. Nästa gång jag är i garaget skall jag kolla om den går till tillsatsluftsliden eller något annat.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]