Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av KKent
#1380365
Hej.
Såg inte att det fanns två sidor så visste inte att du hade svarat.

Vad jag vet är det inget "specialbygge".
En tidigare ägare hade helt enkelt bara bytt motor i den.

Fråga om tempgivare: Är det givaren under 4e insuget? Sitter två flatstift. Har sett att kablarna är lite dåliga där.
av KKent
#1380403
Kollade nu och under 4e insuget sitter det en kontakt med två små flatsstift.
Under 3e var det en med stickkontakt.
Och under 2a var det ett stift som en hane kabelsko.
Sitter ingen kat och lmm slutar på 035
#1380412
Bosch 0 280 202 035 är ingen LuftMassaMätare, det är en LuftMängdMätare och sitter på 740 turbo mellan - 84 och - 89 med Motronic bränsle och tändsystem. Då vet vi (jag i alla fall) att det är Motronic du har. Detta system är jag inte "hemma" på så "vi" får lita på hjälp från andra. Ska se om jag kan hitta något på nätet
#1381145
Detta hittade jag på ett annat forum, det ska sitta 3 st givare i topplockel på din motor. Sedan är där (kanske) en knacksensor också men den sitteri så fall i motorblocket. Vet ej om tidiga Motronic hade sådan

framifrån så har du
1. den enpoliga är temp till tempmätaren i instrumenthuset.

2. som är 2 polig är till tempen för motronic systemet

3 som också är 2 polig (nu närmast torpedväggen) är en termotidgivare. Gissar att denna enbart verkar vid start.


Så den sitter i alla fall på samma ställe som på LH systemet, kan kanske vara samma givare också. Båda tillverkas ju av Bosch
Sökte på en sida https://www.trodo.se och hittade denna information om denna artikel https://www.trodo.se/sensor-kylmedietem ... -fae-33090 och där står B230ET med bland motorer den passar till. Både 704/764 och 740 står med bland modeller den passar till.
Det står inget om Motronic men "min" motor (B234F) står med på listan vilket skulle betyda att både LH2.4 och Motronic har samma givare (svart). Men inte samma givare som B230F motorn fram till -88 (blå givare) det är lite "rörigt" eftersom dom fanns samtidigt under något år fram till 1988 - 89
VOLVO 740 Kombi (745) (84-92)
Motor: Drivmedel: HP: KW: Typ: Årsmodell
B 200 E; Petrol 117 86 2.0 01/1987-08/1988
B 200 F; Petrol 112 82 2.0 08/1989-07/1991
B 200 E; B 200 G; Petrol 121 89 2.0 08/1985-07/1992
B 234 F; Petrol 151 111 2.3 07/1989-08/1992
B 234 F; Petrol 156 114 2.3 08/1988-07/1990
B 234 F; Petrol 159 117 2.3 08/1987-07/1989
B 230 F; Petrol 115 85 2.3 08/1987-07/1992
B 230 ET; Petrol 182 134 2.3 Turbo 08/1985-07/1988
av KKent
#1381237
Hej!

Okej som jag har fattat det skulle jag kunna köpa denne givare du länkade och testa iallafall?
3an som är 2 polig, närmast torped väggen sa du vara en termotidgivare. Styr inte denna kallstartsventilen?
Bör inte detta gör att motorn är svårstartad kall? Om den är dålig alltså.
Min är ju både svårstartad kall och går dåligt kall.
/F
#1381275
Visst kan det vara så, men när denna "diskussition" startade visste jag ju inte vad för system det var. Och sedan var det ju tempgivaren vi "pratade" om. LH och nyare system har ingen termotidgivare. Det mekaniska K-Jetronic har det, tidigare analoga elektroniska (D och L) har det och då det digitala Motronic. Det fungerar så att vid vissa temperaturer så får motorn mer bränsle, men bara under en kort stund vid och efter start. Så går motorn dåligt efter du kört en kortare stund är det inte den. Den slutar också ge mer bränsle efter upprepade startförsök. Nu är jag inte helt 100 på att der fungerar exakt samma på Motronic som på dom andra eftersom jag inte jobbat med just Motronic.
av KKent
#1385537
Hej!
Äntligen fått hem tempgivaren och den är nu bytt.
Problemet ej löst. :-(
Såg att det droppar bensin från en spridare. Antar att det kan vara felet. Är det oringen som har gett upp eller ska man byta hela spridaren?

Sorg

Oktanhalt

Sedan beror det kanske på vad man använ[…]

Gör du det på verkstad är det en g[…]

Hej Känner fan inga vibrationer alls. Undrar […]