Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frufugge
#1379390
Tja, har en 744 från 88 där hastighetsmätaren slutat att fungera, hur har ni gjort för att få eran hastighetsmätare att fungera igen?
Tacksam för alla svar jag får 🙂
av Mackannnnn
#1379446
Kommer jag ihåg rätt så är iallafall hastighetsmätaren separat från resten av mätarna i mätarhuset, så om den helt enkelt gett upp slipper man byta hela mätarhuset :P. Tror att kontakterna inuti själva mätaren sitter lödda, och dessa kan lossna. Går att löda tillbaka om man tar ut hastighetsmätaren och hittar vart dessa har lossnat. Annars kanske det är så att hastighetsgivaren från bakaxeln (eller om det är kardanen? Kommer ej ihåg) har gett upp. Man skulle kunna mäta spänning och resistans uppe vid hastighetsmätarens kontakter och se om den tar något över huvud taget. Om inte så kan det vara fel på givaren.

Är absolut inte 100% säker på allt detta! Men det skadar inte att ta en titt, hoppas det är till hjälp.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1379464
Jag åkte till Örebro och lät installera en renoverad mätaren hos en äldre herre som renoverar mätare. Han finns på blocket...
Användarvisningsbild
av Frufugge
#1379472
Tack för svaren, ska prova ta loss mätaren och se om man hittar något. Äldre herren i Örebro, renoverar han hastighetsmätare också? Tror att de var han som jag skickade min tankmätare till och fick den renoverad
Användarvisningsbild
av lennarte
#1379474
En väl riktad knytnäve på instrumentbrädan rakt ovanför hastighetsmätaren har hjälpt på min 2 gånger :-D :-D Har original mätarhus (årsmodell - 88B), men väg och trippmätaren har "gett upp". Stannade på c:a 41500 för 5 - 6 och det år sedan. Men det är ett annat fel (ett havererat kugghjul) :x
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1379553
Alla mätare är "lösa/fristående" i 7/940, så det går bra att bara byta den mätare som är kass.
Men, ett komplett instrumenthus kostar väl inte många kronor... Vetetusan om man skulle tjäna något på att få det lagat jämnfört med att byta hela skiten...

Byter du hela huset har du ju även mätare i reserv om någon annan skulle gå sönder. Plus att du har en kass mätare du kan lära dig löda och felsöka på ;-)
av 164forever
#1380813
Hej.

För några år sedan lämnade jag hastighetsmätaren till min 740:a till
Instrument JIGE AB i Leksand. Kostade 1.000:-.

Den funkade då "klockrent" ett par år tills jag sålde bilen!

Mvh/Håkan

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]