Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1378229
Nu har många eftermiddagar gått åt för felsökning och söka info i trådar men ingen framgång har skett.

För ungefär en månad sen köpte jag en Volvo 940 b230fd. Den startade och gick fint hos säljaren men dagen efter, när den var hemma startade den inte alls. Jag bytte tändstiften då de var dränkta och då gick den finfint ändå fram tills nu.

I nuläget vill den inte gå igång och när den väl går igång (i någon sekund) dör den. Samtliga tändstift får gnista och det kommer bränsle. Vi har även gjort komptest och det såg bra ut.

Det som är bytt är tändstift och tändkablar. Rotor och fördelarlock såg fint ut.

Felkoder är skannade och 2-2-3 (Tomgångsventil signal) kommer upp. Jag rengjorde lite snabbt tomgångsmotorn utan resultat.

Bilen är en Volvo 944 1994 med bytt maskin till b230fd. Vad kan vara felet och vad behöver bytas/kollas?

Alla tips och svar hjälper, tack på förhand.
#1378268
Kollat att det är rätt styrboxar för tänd och bränslesytemen till just denna motor? Rätt spridare, tändstift? Om motorn blir lätt sur vid startförsök, kan BTR-en vara läck på
Det blir inga felkoder vid startförsök, du måste köra en bra runda för att få felkod. Däremot kan du kolla att vissa saker fungerar med diagnostikboxen. Men får den gnista så borde det vara bränslefel. Tänk bara på att genomblöta tändstift kan visa gnista utanför motorn men det blir överslag när dom är monterade.
#1378311
Ryck kontakten till lambdan, då ska bilen gå i ett nödprogram med förprogrammerade värden. Kommer säkert gå en påse nötter, men den bör starta, inte dö, och vara fullt körduglig. Om så är fallet är det troligen en ny lambdasond som behövs. Beter den sig däremot precis likadant som med lambdan ikopplad är det troligen något annat som är fel, och vidare felsökning krävs.
#1378327
Om motorstörnings/felkods/lambda/avgaskontroll lampan (har säkert fler namn) lyser så finns det felkoder att hämta. och motorn kanske redan går i nödläget (Limp Home Mode) Då hjälper det kanske inte att koppla loss Lambdasonden, för den kanske redan är bortkopplad. Då får du ta fram och skriva upp felkoderna du har. Radera dom och (om det går) kör en runda och läs av felkoderna igen. Då har du nya, färska felkoder. Alla felmeddelanden tänder inte varninglampan, men tänds den finns en eller flera felkoder.
Felkoderna säger inte "rakt ut" vad som har hänt, men det ger lite vägledning om var du ska leta
#1378406
Nu har jag raderat felkoder i hål nummer 2. Efter nollställningen startade jag motorn och felkod 2-2-3 kom tillbaka, tomgångsluftventil signal. Bilen beter sig likadant med lambdasondens kontakt ur kopplad. Jag har mätt tomgångsmotorns resistans och fick fram 8 Ohm. Jag torkade ur och rengjorde tändstiften och bilen hoppa igång men dog som tidigare när jag släpper på gasen. Detta kan väl betyda att en ordentlig rengöring av tomgångsmotor och spjällhus ska göras?
#1378415
Om du "kör" diagnostikfunktion 3 i diagnostikboxen så kan du lyssna efter om bl.a tomgångsventilen/motorn fungerar elektriskt. Med diagnostikfunktion 2 kan du med diagnostikboxen kolla om spjällkontakterna är rätt justerade
Om gasspjället är rätt justerat får du kolla "mekaniskt". Tvätt och Rengöring är aldrig fel, kolla även slangar och nipplar vid oljefällan. Den klenare slangen till undersidan på insuget kan vara ganska "murken"
#1379774
Tack för hjälpen! Jag har bytt tändstift och tomgångsmotor. Bilen startar felfritt men den måste bli varm för att inte dö på tomgång. När den är varm (efter ca 5 min) är tomgången på 400 varv. Den har även varit nere på 100 varv. Något förslag på vad som ska göras? Tomgången har varit bra förut så den ska väl inte behöva justeras?

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]