Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1379807
Kan vara temperatur givaren för motorstyrningen som felar. Det borde bli felkod på den, men den kan fungera "sådär" och styrboxen tror att motorn är varm när den inte är det
#1380214
940Volvoo skrev: fre 15 maj 2020, 18:40 Tack för fortsatt engagemang. Jag fick en felkod i hål 6, 1-4-3 som är knackgivar signal. Är detta samma sak som knacksensor och ska den isåfall bytas ut?
Det var inga fler felkoder än den? Tror den kan spara 3 - 4 olika koder. När det av någon anledning händer något med knacksensorn/knackgivaren så sänks tändläget ordentligt för att motorn inte ska ta skada. Om man sänker tändläget på en "gammaldags" bil utan elektronik så sjunker tomgången, så du kanske är något på spåret här. Nolla felkoden och kör och se om den kommer tillbaka. Det kan vara kabelbrott t.ex så det behöver inte nödvändegtvis vara fel på sensorn. Just kablarna under insuget blir av värmel torra och spröda. Bytte på min för 5 - 6 år sedan. Tog från skroten på en som rullat mindre än hälften av vad min hade gått då. Vet inte om kanske det är bättre kabelkvalitet på 940
Om du byter givaren så är det noga att montera den rätt och dra fast den med rätt moment

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm