Sida 1 av 1

940 Turbo plus

Postat: tis 05 maj 2020, 17:08
av Agaton945
Hej.
Jag har en Volvo 945 SE Turbo som jag undrar lite kring. När jag söker på transportstyrelsens sida står det att bilen är en lättryckare med 136 pollar. Samma uppgifter hittar jag på car.info och biluppgifter.se.
Under huven sitter det dock ett komplett turbo plus set med en fulltrycksturbo och intercooler.
När jag kontaktade Volvo sade de att bilen är en fulltryckare turbo plus med sportfjädring och att det är någon typ av special version som byggdes för polisen/säpo.

Är det någon här som vet något mer om en sådan här version av 940:n från -96.

Mvh Einar

Re: 940 Turbo plus

Postat: ons 06 maj 2020, 11:00
av White
Det enda som skiljer fulltryck och lättryck är wastegate klockan, annars är dom identiska.

Det fanns Turbo+ till båda versionerna, och det fungerar som en elektroniskt styrd pysventil.

Vad jag läst och hört fanns det en del specialversioner som gick till bla Polisen ja.

Re: 940 Turbo plus

Postat: ons 06 maj 2020, 13:26
av Agaton945
Tack för svaret.
finns det flera olika versioner som byggdes för polisen.
Byggdes dessa som en bil men blev senare modifierade efter att de tillverkats av Volvo

Re: 940 Turbo plus

Postat: ons 06 maj 2020, 14:03
av Rådlös
Det har funnits många rykten och myter om att polisen hade värstingtrimmade bilar som bilmedelsvensson aldrig kom i närheten av. Det har också funnits blygsamma tidningsartiklar där någon ansvarig polis dementerade allt sådant. Polisen hade standardversioner, måhända inte dom svagaste modellerna, men standardmodeller motsvarande dom som i princip vem som helst kunde köpa. Att dom sedan hade specialutrustning på tillbehör, radioutrustning etc. etc. är en annan historia.
Hur det är i dag vet jag inte, men det här med avfärdande av fantastiska rykten har jag läst (minns dock inte var) och jag tror på dom.

Re: 940 Turbo plus

Postat: ons 06 maj 2020, 16:29
av Lucif3r
Motorerna i polisbilar har ju varit "standard" så gott som hela tiden, några undantag finns(men då menar jag inte monster-motorer, bara något ändrade).

Men iaf nyare polisbilar får annan väghållning än svensonbilen, för att klara påfrestningarna som krävs.
Är rätt säker på att även 900-serien, iaf kombi, fick annan väghållning än svensonbilen, förstärka bakfjädrar t ex. Även det ökända "ambulansstaget" finns ju också, dock vet jag inte säkert om det även satt på polisbilarna eller om det var exklusivt för just ambulanser(vilket låter lite småtokigt med tanke på hur pass stor nytta det gör även på orginalbilar).


Turbo+ är f.ö. en elektroniskt styrd magnetventil, likt den på 85x70-serien, som ökar laddet lite mer än orginal under vissa förutsättningar och under en kort tid.
Skoj som orginal-grej, tämligen värdelöst(och problematiskt) om man ändå ska trimma.