Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1377907
Hej på er, har dammsugit nätet på den mesta info men nu kändes det dags att själv fråga efter hjälp.

Min 945 från 96 har gått stadiga 43k mil och jag har haft den sedan 31 ca. Den har alltid tagit mig fram genom åren med mindre åtgärder. Ungefär sedan den här tiden förra året har jag haft ett väldigt störande problem som kastar mig mellan alla möjliga teorier.

Står jag svalt i garaget så startar den kanon, lägger sig fint runt 1000 varv och jag kan backa ut och köra fint mellan punkt A till punkt B. Gör jag däremot ett stopp på vägen så kommer följande fenomen: Bilen startar, blir direkt svajig på tomgången och dör därefter. Därefter får man stå och nöta start. Ibland hoppar den igång och dör och ibland tänder den och hittar tomgången. Därefter är det bara köra vidare. Scenario 2 är att man har haft bilen stående i solen och huven värmts upp, då dör den direkt och blir extremt svårstartat. Upplever även att den är mer ryckig om den startats i varma ytterförhållanden.

Haft in den på verkstäder som gått igenom det klassiska: LMM, BTR, luftfiler, bränslefilter, rotor, fördelare, tändstift, tändkablar med mera. Provat med ett annat bränslerelä utan framgång. Provade ett äldre spridarrelä och upplever att det är bättre än det som satt innan men problemet kvarstår. Senast igår hade jag loss tomgångsmotor och rengjorde den. Upplevde att den blev väldigt svajig vid körning efter återmontering men kan ha varit väldigt sur med.

Jag har varit inställd på att det kan vara tankpumpen (har bara 1) men kan inte fastställa att det skulle vara den. Jag kan för mitt liv inte bli klok på om den ska brumma när man vrider till tändning 2 eller inte. Alla säger olika. Men jag får den aldrig att låta när jag slår på tändningen, förutom en enda gång då jag hade luckan öppen och satt å slog till och från tändningen, då hörde jag ett tydligt ljud bakifrån bilen. Var inställd på att den gick bättre att starta med mer bensin men har även fått avfärda den teorin.

Grämer mig att jag inte har en sån där diagnosenhet för jag kan ej läsa ut felkoder och 96orna är ju kända för att inte gå att utläsa med de billigare diagnosverktygen.

Bilen har lixom aldrig dött under körning men man vill ju inte ta med sig ungarna på äventyr med den om man blir stående med att den tömmer batteriet på startförsök.

Hur tycker ni jag ska gå vidare i felsökningen? Tacksam för hjälp.

Jerker
Senast redigerad av 1 Jorkild, redigerad totalt 0 gånger.
#1378079
Problemet blir väldigt snabbt framträdande av att bilen står utomhus även om solen inte gassat den utan bara är kännbart varmare. Således borde inte givaren uppleva motorn som varm då den inte känns värmd under huven.

Kan bensinen i tanken värmas så pass att bränslepumpen reagerar annorlunda? Kan inte släppa det faktum att jag inte kan få pumpen att surra för att bygga tryck som alla andra säger att den ska göra. Man hör bara ett klickklick när man vrider till läge 2 och håller man på bränslepumpsrelä så känner man att den drar men aldrig något ljud från tanken.

Ska kolla mer på att bygga diagnos, tack.
#1378089
Låter som när BTRen läckte på min 940. Även om en verkstad kollat den, skulle jag kika igen. Den är lätt att kolla om man pluggar vacuumanslutningen på insuget och drar ut slangen från BTRen. Med motorn igång spottade min bensin genom BTRens vacuumanslurning.

Nästa steg är väl att mäta bränsletrycket i fuelrailen för att se att det är bränserelaterat.
#1378133
Jag skulle kunna kolla den absolut, det är ju en begagnad de satt dit. Tror jag får skaffa så jag kan mäta bränsletryck, kan vara bra att ha.

Ett fenomen jag noterade som ni kanske kan förklara? Efter jag stänger av bilen hör man ett mkt svagt brummande och det kommer från tomgångsventilen. Efter ca 2 minuters väntan så hör man nåt som släpper ifrån med en mindre men klart hörbar duns. Efter det slutar den brumma. Vad är det som går frånslagsfördröjt efter man stannat?

Upplevde att medan tomgångsmotorn brummade så kunde jag starta bra varje gång och direkt det slagit ifrån så dog den vid uppstart. Hade loss den och rensade med tops enligt annan forumtråd och provade lägga 12v på kontakt och hörde att den skiftade snabbt. Såg även att man skulle mäta ca 8.4 ohm över kontakt och det hade den. Trodde jag hade hittat det med dom symptomen men så var det ej.
#1378156
Jorkild skrev:Kan inte släppa det faktum att jag inte kan få pumpen att surra för att bygga tryck som alla andra säger att den ska göra. Man hör bara ett klickklick när man vrider till läge 2 och håller man på bränslepumpsrelä så känner man att den drar men aldrig något ljud från tanken.
När du slår på tändningen (läge 2) ska bränslereläet slå till. På en del modeller går även pumpen/pumparna men inte på alla. När du kör på starten. (läge 3) då ska reläet slå till en gång till och då ska pumparna gå på alla modeller. Det spelar ingen roll för "startvilligheten" om dom går eller inte i läge 2, det är fullt tryck innan motorn hunnit ett varv. Om allt är riktigt färstås.
#1378772
Det är väl det som är känslan, att det inte skulle fungera så bra om man aldrig hörde pumpen jobba. På onsdag ska jag lämna in och få den bytt, kan ju vara så att det aldrig gjorts på 43k mil? Hjälper det inte får man fortsätta felsöka hemma.

Ingen som har en förklaring på vad som "slår från" efter ca 2 minuter då man stängt av bilen? Nåt spjäll eller något. Skulle nog kunna ge en del förklaringar om man visste vad som påverkas av denna stängning.
#1379914
Nu verkar problemet var löst. Haft in den på verkstad och fått tankpumpen bytt och nu verkar allt fungera bra. De höll den en dag för att kunna prova och säkerställa och sa att de inte fick fram några fel längre. Hämtade den i morse och det var nästan som att köra en helt annan bil

Tänkte summera symptom så kanske det kan hjälpa någon senare.

*Bilen startade ofta bra när den stått svalt. Hade den stått utomhus dog den gärna efter den varit och vänt på 1000 varm strecket och behövde sedan nötas igång en stund på starten innan den kom igång.
*Den kunde köra bra från punkt A till B och stod den sedan svalt t.ex i ett garage till efter arbetet var slut så startade den bra igen och körde A till B. Ville man göra ett stopp på vägen blev den antingen svag vid start eller dog och behövde nötas.
*Själva startsymptomet var lika oavsett mängd soppa i tanken men under ca 40% i tanken blev den väldigt ryckig och svag vid acceleration (kängurukörning)
*Ju varmare solen värmt upp karossen ju besvärligare blev den att få att tända. Dog gärna 4-5 gånger på raken innan den hittade läge.
*Även om man stod svalt i garage och lät den gå en kort stund och sen väntade så kunde den snabbt dö nästa startförsök.

Med andra ord, den gick bra att köra för det mesta men var väldigt osäker i startögonblick, kyla eller värme var inte så noga snarare om den fått cirkulation i systemet i närtid.

Oerhört lättad att detta verkar vara ur världen nu, så blir nästa projekt att få bort en lysnade ABS-lampa, men nu kan jag mest troligt börja använda den som avlastningsbil igen.

Ha det gott och tack ni som svarat.
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]