- mån 04 maj 2020, 08:30
#1377907
Hej på er, har dammsugit nätet på den mesta info men nu kändes det dags att själv fråga efter hjälp.
Min 945 från 96 har gått stadiga 43k mil och jag har haft den sedan 31 ca. Den har alltid tagit mig fram genom åren med mindre åtgärder. Ungefär sedan den här tiden förra året har jag haft ett väldigt störande problem som kastar mig mellan alla möjliga teorier.
Står jag svalt i garaget så startar den kanon, lägger sig fint runt 1000 varv och jag kan backa ut och köra fint mellan punkt A till punkt B. Gör jag däremot ett stopp på vägen så kommer följande fenomen: Bilen startar, blir direkt svajig på tomgången och dör därefter. Därefter får man stå och nöta start. Ibland hoppar den igång och dör och ibland tänder den och hittar tomgången. Därefter är det bara köra vidare. Scenario 2 är att man har haft bilen stående i solen och huven värmts upp, då dör den direkt och blir extremt svårstartat. Upplever även att den är mer ryckig om den startats i varma ytterförhållanden.
Haft in den på verkstäder som gått igenom det klassiska: LMM, BTR, luftfiler, bränslefilter, rotor, fördelare, tändstift, tändkablar med mera. Provat med ett annat bränslerelä utan framgång. Provade ett äldre spridarrelä och upplever att det är bättre än det som satt innan men problemet kvarstår. Senast igår hade jag loss tomgångsmotor och rengjorde den. Upplevde att den blev väldigt svajig vid körning efter återmontering men kan ha varit väldigt sur med.
Jag har varit inställd på att det kan vara tankpumpen (har bara 1) men kan inte fastställa att det skulle vara den. Jag kan för mitt liv inte bli klok på om den ska brumma när man vrider till tändning 2 eller inte. Alla säger olika. Men jag får den aldrig att låta när jag slår på tändningen, förutom en enda gång då jag hade luckan öppen och satt å slog till och från tändningen, då hörde jag ett tydligt ljud bakifrån bilen. Var inställd på att den gick bättre att starta med mer bensin men har även fått avfärda den teorin.
Grämer mig att jag inte har en sån där diagnosenhet för jag kan ej läsa ut felkoder och 96orna är ju kända för att inte gå att utläsa med de billigare diagnosverktygen.
Bilen har lixom aldrig dött under körning men man vill ju inte ta med sig ungarna på äventyr med den om man blir stående med att den tömmer batteriet på startförsök.
Hur tycker ni jag ska gå vidare i felsökningen? Tacksam för hjälp.
Jerker
Min 945 från 96 har gått stadiga 43k mil och jag har haft den sedan 31 ca. Den har alltid tagit mig fram genom åren med mindre åtgärder. Ungefär sedan den här tiden förra året har jag haft ett väldigt störande problem som kastar mig mellan alla möjliga teorier.
Står jag svalt i garaget så startar den kanon, lägger sig fint runt 1000 varv och jag kan backa ut och köra fint mellan punkt A till punkt B. Gör jag däremot ett stopp på vägen så kommer följande fenomen: Bilen startar, blir direkt svajig på tomgången och dör därefter. Därefter får man stå och nöta start. Ibland hoppar den igång och dör och ibland tänder den och hittar tomgången. Därefter är det bara köra vidare. Scenario 2 är att man har haft bilen stående i solen och huven värmts upp, då dör den direkt och blir extremt svårstartat. Upplever även att den är mer ryckig om den startats i varma ytterförhållanden.
Haft in den på verkstäder som gått igenom det klassiska: LMM, BTR, luftfiler, bränslefilter, rotor, fördelare, tändstift, tändkablar med mera. Provat med ett annat bränslerelä utan framgång. Provade ett äldre spridarrelä och upplever att det är bättre än det som satt innan men problemet kvarstår. Senast igår hade jag loss tomgångsmotor och rengjorde den. Upplevde att den blev väldigt svajig vid körning efter återmontering men kan ha varit väldigt sur med.
Jag har varit inställd på att det kan vara tankpumpen (har bara 1) men kan inte fastställa att det skulle vara den. Jag kan för mitt liv inte bli klok på om den ska brumma när man vrider till tändning 2 eller inte. Alla säger olika. Men jag får den aldrig att låta när jag slår på tändningen, förutom en enda gång då jag hade luckan öppen och satt å slog till och från tändningen, då hörde jag ett tydligt ljud bakifrån bilen. Var inställd på att den gick bättre att starta med mer bensin men har även fått avfärda den teorin.
Grämer mig att jag inte har en sån där diagnosenhet för jag kan ej läsa ut felkoder och 96orna är ju kända för att inte gå att utläsa med de billigare diagnosverktygen.
Bilen har lixom aldrig dött under körning men man vill ju inte ta med sig ungarna på äventyr med den om man blir stående med att den tömmer batteriet på startförsök.
Hur tycker ni jag ska gå vidare i felsökningen? Tacksam för hjälp.
Jerker
Senast redigerad av 1 Jorkild, redigerad totalt 0 gånger.