Svårt byta topplockspackning?
Postat: tor 30 apr 2020, 10:53
Hej,
Har en 944 GL -92 med motor B230FB med ca: 30.000 mil på mätaren. Har upptäckt omfattande kylarvätskeförlust en längre tid. Troligen brusten topplockspackning.
Hur svårt och tidskrävande är det att byta topplockspackning? Har skruvat det mesta som är Volvorelaterat under trettio års tid, dock inte motorer (bortsett från perifera motordelar exv kamrem, termostat, ventilkåpspackning mm). Är det mycket som behöver plockas bort? Behöver jag lyft? Topplocket är väl av aluminium och inte särskilt tungt?
Vad jag förstått är en momentåtdragare ett måste, i övrigt vanligt förekommande verktyg i form av hylsor mm.
Svar med tips mottages tacksamt.
Har en 944 GL -92 med motor B230FB med ca: 30.000 mil på mätaren. Har upptäckt omfattande kylarvätskeförlust en längre tid. Troligen brusten topplockspackning.
Hur svårt och tidskrävande är det att byta topplockspackning? Har skruvat det mesta som är Volvorelaterat under trettio års tid, dock inte motorer (bortsett från perifera motordelar exv kamrem, termostat, ventilkåpspackning mm). Är det mycket som behöver plockas bort? Behöver jag lyft? Topplocket är väl av aluminium och inte särskilt tungt?
Vad jag förstått är en momentåtdragare ett måste, i övrigt vanligt förekommande verktyg i form av hylsor mm.
Svar med tips mottages tacksamt.