Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mackannnnn
#1374660
Hej,

Jag har en Volvo 940 -96 och när jag nyligen bestämde mig för att kolla alla mina varningslampor (då alla inte lyser på tändning) så upptäckte jag att SRS-lampan lyser både på tändning och med motorn igång, lampan var bara trasig (eller medvetet saboterad, kommer till det straxt). Det skumma är att bilen inte har några airbags, den har ratten utan airbag (bild finns bifogad) och det finns inga SRS-markeringar varken på passagerarplatsen eller i sidostolparna. Kan det vara så att någon har bytt till en ratt utan airbag och pajjat lampan för att lura besiktningen? För med en fungerande lampa lyser SRS trots att ingen airbag sitter i bilen. Kan man besikta utan lampan tro? Ifall ingen airbag sitter i bilen och ingen lampa för SRS lyser över huvud taget så bör det väl vara precis som i vilken annan modell utan airbag som helst, för jag antar att modeller utan airbag även kom utan den varningslampan, eller?
Bilagor
IMG_20191020_104358.jpg
IMG_20191020_104358.jpg (890.93 KiB) Visad 2974 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1374707
Vid 1996 så hade airbag varit standard några år, dvs ej tillval, så absolut att någon bytt ratten och tagit bort/saboterat SRS-lampan.
Om du bygger dig en felkodsläsare så skulle du ju kunna försöka läsa ut felkoder för SRS'en. Får du någon respons därifrån så har det absolut utan minsta tvekan varit airbag i bilen från början.

Egentligen ska du få underkänt för det på bilprovningen, men sen beror det ju på hurvida bes. mannen uppmärksammar det eller ej.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1374714
Det sitter en "slinga" under/bakom ratten på rattstångensom som är kopplad till ratten med Airbag. Den kan man byta till ett motstånd nör man byter till sportratt så funkar varningslanpan som den ska. Men fortfarande kan du få ombesikning om besiktningsmannen är uppmärksam. Det var så förr med ABS också, att om det inte var "lagstadgat" så släpptes det igenom ej fungerande. Sedan några år så måste det bilen var utrustad med som ny fungera vid besikningen.
av Mackannnnn
#1374776
@Lucif3r, @lennarte, okej, då gör jag nog som tidigare besiktningar och hoppas att det går obemärkt, jag får väl i "värsta" fall köpa en ratt med airbag.
av Ameahl1
#1476170
Mackannnnn skrev:@Lucif3r, @lennarte, okej, då gör jag nog som tidigare besiktningar och hoppas att det går obemärkt, jag får väl i "värsta" fall köpa en ratt med airbag.
Hej!
Hur gick det? Rullade den igenom besiktningen?
av Mackannnnn
#1496082
Ameahl1 skrev: sön 28 nov 2021, 08:20
Mackannnnn skrev:@Lucif3r, @lennarte, okej, då gör jag nog som tidigare besiktningar och hoppas att det går obemärkt, jag får väl i "värsta" fall köpa en ratt med airbag.
Hej!
Hur gick det? Rullade den igenom besiktningen?
Hej! Väääldigt sent svar, länge sedan jag var inloggad här nu, så det kanske inte är till någon hjälp längre, men ja! Besiktningsmannen sa ingenting om det, men som tidigare svar säger så beror det väl på hur uppmärksam besiktningsmannen är ;)

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]