Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mackannnnn
#1374243
Hej,

ABS-en funkar inte som den ska, på asfalt så låser bromsarna efter ett tag men ABS-en verkar fungera en liten stund innan det händer, på grus så glider bilen ganska mycket när man bromsar. Jag har luftat runtom i ordning vä bak, hö bak, hö fram, vä fram och har säkert spolat igenom 2dl bromsvätska per ok. Jag har även luftat slavcylindern ifall det hade med saken att göra men ingen luft kom därifrån, samma historia med bromsarna. ABS-lampan lyser inte på instrumentet men jag har kontrollerat att den funkar då den lyser ifall man tar bort säkringen. ABS-kransarna på bilen är nya och jag tycker att om det vore fel på en givare borde den väl spotta ut en varning och få lampan att lysa eller? Bromsklossarna bak var tröga att få in på båda sidor när jag hade in dom samma dag, dock är de inte helt nya men installerade i augusti 2019, så lite slitage har de iallafall. Kan ABS-problemet ha att göra med att bromsarna bak ligger på litegrann? Kanske att de nyper tidigare än ABS är kalibrerat för eller hur fungerar det?

Tacksam för svar och om det är någon väsentlig information jag har glömt så säg till så försöker jag ta reda på det :-)
av Mackannnnn
#1374328
@Lucif3r, jaså hur skulle man göra en sådan? Jag hittade förresten ett uttag för en scanner i mittkonsolen, OBD2-läsaren jag kopplade in började lysa men den kunde inte ansluta till ECU-modulen så den var därför ganska meningslös.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1374346
Har läst någonstans att man kan ta en diagnostikbox från en -95 eller äldre (även 850 och S/V70) och använda som "blinkdosa". Man koppla ett OBD-uttag med den och koppla 8 kablar som mest, men det räcker med 3 lösa kablar att "sticka i" på plus, minus och 12
Felkoder och anvisning finns här
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Hx9ofLcTGU
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1374488
Ja, det stämmer lennarte. Det är ju liksom precis så gamla blinkdosan fungerar :) En LED, en tryckknapp(kopplad mellan LED och motsvarande pin5 i OBDII), en strömmatning(pin16 i OBDII-uttaget) till LED'en, och en lös kabel som kopplas i dom olika hålen i dosan(t ex motsvarande pin3 i OBDII-uttaget för att läsa bränslesystemet)

Finns annars rätt bra info i den klistrade faq-tråden här i 7/900-delen av forumet.
av Mackannnnn
#1374658
@lennarte, @Lucif3r, tack ska ni ha, tar kanske en titt på det där med blinkdosor eller egenbyggda diagnostikdosor. Men jag tror iallafall att den klarar besiktningen fint, lampan lyser inte och ABS:en funkar ju ok.
av BmwX6
#1403944
Är det en 96-98 så finns OBD2 uttag i armstödet/mittkonsolen. Jag köpte en Autocom CDP+ från Kina med Delphi programvara för lite under 300:- som fantastiskt nog fungerande även på båda mina 945 (97or).
Var nyss ute och släckte SRS lampan efter byte och stötte på denna tråd under tiden.
Har dock läst att vissa har haft problem med att vissa funktioner saknas lite hit o dit men hittills har jag personligen haft tur.

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]