av Mackannnnn - sön 05 apr 2020, 15:59
- sön 05 apr 2020, 15:59
#1373224
Hej,
Igår bestämde jag mig för att försöka mig på att byta lamporna i instrumenthuset från blåa LED till vita, två av lamporna lös inte till att börja med. Jag köpte nya lampor (W5W 12V LED) på Biltema och små glödlampor (3W K18?) till instrumentbrädet. När jag hade bytt lamporna och prövade så var det för det första en som fortfarande lös blått (filter längre in i panelen?) och en del lös inte alls längre.
Jag kollade vidare efter en lösning och hittade i viewtopic.php?p=719998 att man skulle bygla enligt bilden som finns där, alltså med en kabel mellan två av plattorna när reostaten är bortmonterad. Jag gjorde detta på mitt andra försök men drog först en kabel enligt bilden nedan (Försök 1 & 2, försök 2 representerar hur det står att det ska vara).
https://drive.google.com/file/d/10g7XMG ... sp=sharing
Efter att jag hade kopplar enligt 1 så kopplade jag tillbaka strömmen till instrumentbrädet och satte på strömmen till bilen. Då lös inga lampor och reläet till sätesbältet började klicka i takt med blinkers när blinkers var aktiverat (den saktade alltså ned). Efter detta kopplade jag ur allting och var klar för dagen. När jag dagen efter kom tillbaka var batteriet tvärdött, centrallåset funkade inte, inga lampor gick att tända, ingenting. Jag mätte under 9,5V på batteriet. När jag kopplade på laddaren till batteriet som fortfarande satt i bilen så fick även laddaren spel, den gick fram och tillbaka mellan att batteriet var tomt och fulladdat & klickade fram och tillbaka.
När detta hände tänkte jag givetvis att jag hade kopplat fel och drog kabeln enligt försök 2 i bilden och så som tråden nämnd innan säger att det ska gå till. När jag gjorde detta och anslöt strömkablarna och satte på strömmen till bilen så hände följande: https://drive.google.com/file/d/10AnAL6 ... sp=sharing
Som man ser i videon får nu tempmätaren spel och reläet för sätesbältet klickar till och från tills det slutar helt. Man ser inte på videon men även tankmätaren började gå upp och ner. Detta hände ÄVEN efter att jag hade kopplat tillbaka reostaten När detta hände så kopplade jag ur allting och tog batteriet till verkstaden där jag började ladda det, även här så slog laddaren mellan tomt och fullt men jag misstänker att det kan bero på en säkerhetsfunktion för att inte överbelasta laddaren? Som sagt låg batteriet på omrking 9,5V så laddaren lär behöva jobba en del.
Jag började leta i Haynes-boken bland kopplingsscheman och hittade följande bilder över kopplingarna i instrumentbrädet, jag är dock inte alls vass på el och förstår inte vad jag tittar på. Jag bifogar bilderna nedan:
https://drive.google.com/file/d/1uc_Yex ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/15ycYdP ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1Qsbw9I ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1H6WN0o ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1eXF4QP ... sp=sharing
Jag misstänker alltså att det går tjuvström någonstans och att batteriet därför var helt torrt dagen efter, kom ihåg att detta var efter jag hade dragit byglingen enligt försök 1 i bilden och därefter kopplat ur instrumenthuset. Det var först när jag prövade försök 2 (enligt nämnda trådens förslag) som mätarna fick spel och detta hände även när jag kopplade tillbaka reostaten. Batteriet och instrumenthuset är nu helt urkopplat ur bilen.
Om bilderna inte syns eller liknande i inlägget bör de finnas bifogade under inlägget!
Om det är någon information ni tror jag missat eller något ni undrar över skriv gärna! Jag kan säkert ta reda på det eller så har jag bara glömt att ta med det, tacksam för all hjälp!
Igår bestämde jag mig för att försöka mig på att byta lamporna i instrumenthuset från blåa LED till vita, två av lamporna lös inte till att börja med. Jag köpte nya lampor (W5W 12V LED) på Biltema och små glödlampor (3W K18?) till instrumentbrädet. När jag hade bytt lamporna och prövade så var det för det första en som fortfarande lös blått (filter längre in i panelen?) och en del lös inte alls längre.
Jag kollade vidare efter en lösning och hittade i viewtopic.php?p=719998 att man skulle bygla enligt bilden som finns där, alltså med en kabel mellan två av plattorna när reostaten är bortmonterad. Jag gjorde detta på mitt andra försök men drog först en kabel enligt bilden nedan (Försök 1 & 2, försök 2 representerar hur det står att det ska vara).
https://drive.google.com/file/d/10g7XMG ... sp=sharing
Efter att jag hade kopplar enligt 1 så kopplade jag tillbaka strömmen till instrumentbrädet och satte på strömmen till bilen. Då lös inga lampor och reläet till sätesbältet började klicka i takt med blinkers när blinkers var aktiverat (den saktade alltså ned). Efter detta kopplade jag ur allting och var klar för dagen. När jag dagen efter kom tillbaka var batteriet tvärdött, centrallåset funkade inte, inga lampor gick att tända, ingenting. Jag mätte under 9,5V på batteriet. När jag kopplade på laddaren till batteriet som fortfarande satt i bilen så fick även laddaren spel, den gick fram och tillbaka mellan att batteriet var tomt och fulladdat & klickade fram och tillbaka.
När detta hände tänkte jag givetvis att jag hade kopplat fel och drog kabeln enligt försök 2 i bilden och så som tråden nämnd innan säger att det ska gå till. När jag gjorde detta och anslöt strömkablarna och satte på strömmen till bilen så hände följande: https://drive.google.com/file/d/10AnAL6 ... sp=sharing
Som man ser i videon får nu tempmätaren spel och reläet för sätesbältet klickar till och från tills det slutar helt. Man ser inte på videon men även tankmätaren började gå upp och ner. Detta hände ÄVEN efter att jag hade kopplat tillbaka reostaten När detta hände så kopplade jag ur allting och tog batteriet till verkstaden där jag började ladda det, även här så slog laddaren mellan tomt och fullt men jag misstänker att det kan bero på en säkerhetsfunktion för att inte överbelasta laddaren? Som sagt låg batteriet på omrking 9,5V så laddaren lär behöva jobba en del.
Jag började leta i Haynes-boken bland kopplingsscheman och hittade följande bilder över kopplingarna i instrumentbrädet, jag är dock inte alls vass på el och förstår inte vad jag tittar på. Jag bifogar bilderna nedan:
https://drive.google.com/file/d/1uc_Yex ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/15ycYdP ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1Qsbw9I ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1H6WN0o ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1eXF4QP ... sp=sharing
Jag misstänker alltså att det går tjuvström någonstans och att batteriet därför var helt torrt dagen efter, kom ihåg att detta var efter jag hade dragit byglingen enligt försök 1 i bilden och därefter kopplat ur instrumenthuset. Det var först när jag prövade försök 2 (enligt nämnda trådens förslag) som mätarna fick spel och detta hände även när jag kopplade tillbaka reostaten. Batteriet och instrumenthuset är nu helt urkopplat ur bilen.
Om bilderna inte syns eller liknande i inlägget bör de finnas bifogade under inlägget!
Om det är någon information ni tror jag missat eller något ni undrar över skriv gärna! Jag kan säkert ta reda på det eller så har jag bara glömt att ta med det, tacksam för all hjälp!
Bilagor
IMG_20200405_151801.jpg (848.74 KiB) Visad 661 gånger
IMG_20200405_151750.jpg (737.56 KiB) Visad 661 gånger
IMG_20200405_151739.jpg (673.24 KiB) Visad 661 gånger
IMG_20200405_151721.jpg (793.31 KiB) Visad 661 gånger
IMG_20200405_151707.jpg (883.86 KiB) Visad 661 gånger