Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1373219
Hej!

Jag har en fin gammal volvo 740 GLE. Jag har även 2 katter och bilens tygklädsel älskar detta hår. Enda sättet jag fått bort det på är en liten rektangulär gummi grej med korta piggar(bara någon millimeter)på som man skrapar bort håret och det funkar men den börjar bli sliten så finns det bättre sådana här gummiborstar för djurhår?
Kromen på bilen är både beväxt och matt, runt nyckelhålet ser det ut som en krigszon. kan man göra något åt detta eller är det bara gilla läget?
Bilmattorna är i tyg och verkar inte vara orginal, förarsidsmattan har dessutom en tendens att leta sig upp under instrumentbrädan eller vira sig runt gaspedalen vilket är rätt irriterande. Går det att få tag på nya sådana här mattor, helst i plast/gummi?
Har fått konstiga fläckar på bilen, inte asfaltsfläckar utan mer diffusa, vad är det och hur får man bort dom? Är det bara avfettning som biter på asfalt och dessa diffusa och tuffa fläckar(fick gnugga rejält enbart för att bli av med en).
Vad använder ni för medel?
Ko fångarna och backspeglarna är dessutom riktigt matta(31 år i solen) och någon har dessutom spillt färg på en backspegel. går dessa att få tag i nya eller kan man måla dom kanske?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
#1373412
Hej!
Jag skulle rekommendera att du åker till närmsta skrot eller ev kollar in bildelsbasen.se så kan du nog hitta de mesta du behöver.

Självklart går de att slipa upp backspegel och lacka om den om du vill de.

Om du inte hittar kromet i bra skick på skroten så finns de ju firmor som kromar om, annars kan du ju alltid slipa upp de och lacka själv. Beror väl på hur mycket du vill lägga och hur fint de ska bli.
#1373451
Frågan är om det på skroten är bättre en det jag har?
Helst vill man ha det så bra det kan bli, därför är jag mest intresserad av ny producerat men givetvis får priset inte rusa hur mycket som helst.
Får nog åka till lokala skroten och ta mig en titt. Man vill helst se sakerna live när det är utseendet på dom det gäller.

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]