Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ErikZäta
#1372665
Jag har gett mig på min gamla 740 som stått still i garaget i 5-10 år. Övre kylarslangen var sprucken vid termostaten så jag tog bort den för att byta den. Jag ser då att hela systemet är tomt på vatten och när jag tar undan slangen så är det en massa vitt "pulver" i den.
Jag blir nyfiken på vad som har hänt. Har glykolen kristalliserat sig? Dunstat? Nån som vet vad som kan ha hänt?
av Rådlös
#1372670
Njaaa,,, det är inte glykolen som har kristalliserat sig. Möjligen korrosionsskyddet, en sorts silikat som är tillsatt. Glykolen är ju en blandning av alkohol och fettämnen, glyseroler. Där kan möjligen glykolen och vattnet ha dunstat under åren.
Har du något minne av hur kylarvätskan såg ut när du ställde bilen? Om den var ren och klar, alltså inga rostflagor eller rostslam, så skall du inte behöva göra så mycket mer än att byta dåliga slangar och sedan hälla i ny glykol och vatten i rätt mängd. Det korrosionsskyddet som finns där (vita pulvret) blir "återuppväckt" om allt är väl. Silikatet lägger sig som en sorts "målarfärg", ungefär, på insidan av motorn och metallytorna. Det skyddar mot korrosion. Det ingår i all glykol numera som säljs till motorfordon.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1372763
Jag gissar också på korrision från aluminiunet.
Korrisionsskyddet i glykolen försvann säkerligen för bortåt 10 år sedan, och dessutom inte fått cirkulera ordentligt med jämna mellanrum. Då korriderar det rätt snabbt.

Det är bara att kika på bilar som går i varmare länder, där folk kör rent vatten i sina kylsystem. Dom ser alltid ut som skit och kylarbyten krävs extremt ofta.
av ErikZäta
#1373204
Tack för svaren. För mig låter båda alternativen möjliga. Om det är korrosionsskyddet ska det då bara vara att fylla på ny kylarglykol och köra.
Om det är korrosion från aluminiumet då? Vad behöver göras då?

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]