Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1373398
Kör med bilen några dagar om du nu nyligen nollat felkoderna. Om det är större fel lyser motorstörningslampan och då finns det felkod. Mindre fel som inte stör avgasrening en kan sätta felkod utan att lampan tänds
av Vadru
#1373408
Nu har jag samma fel igen med extremt pendlande tomgång..
Det jag kommit fram till är att varvtalssignalen ska inte jordas, så de är iaf rätt nu att den visar 0 hz när jag försöker jorda den. Förut så kunde den visa annat än 0 även när den jordades, är väl ett tecken på att byte av box eller ev lödning av jord gjorde nånting iaf.

Det som dock är extra konstigt är att med original chip så pendlar tomgången nästan ingenting och det går faktiskt att köra(Ibland så fastnar den dock på lite hög tomgång och motorbromsen slutar funka vid Ca 1100-1200 varv, är de normalt?).

Men med chippet som jag har köpt på kl-racing(optimerat för 3”) så får tomgången tokspel och motorbromsen slutar funka vid över 1500 varv.
När jag köpte chippet så gjorde jag backup på de och har provat att bränna om de på ett nytt chip utan skillnad.
Vad kan de bero på att de pendlar så extremt mycket med annat chip?


Lite mer info om vad som är gjort:
Bytt tomgångskontakt, provat annan tomgångsventil och rengjort flera gånger, grundinställning på spjällhus, bytt tempgivare, mätt alla olika stift på både bränsle och tändbox, allt verkar stämma, blir tokig på att bilfan inte vill gå bra.

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]