Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
#1372017
Tröttnar på alla reparationer på min 945-97. Ac´n är trasig och skulle gå på 10 lakan. Tänker plocka bort den helt. Turbon bråkar. Hade en 745 som inte kostade mig en tredje del av 945. Funderar på byta motorn till en 745-motor och slippa turbon och allt elände med extra rör hit och dit. 745 hade 115 hästar om jag minns rätt. 945 har 135 hästar. Det är ynka 20 hästar och då förstår jag inte poängen med turbon. De 10 lakan kan användas till ny motor. Tänker behålla bilen tills den blir skrot och därför vill jag förenkla den. Därför funderar jag på den ändringen. Vad tror ni på forumet? Galet eller rimligt?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1372021
Ja att hålla en AC igång på en gammal bil kan bli dyrt. Det är ju svagaste länken som felar så lagar man en sak är det risk att en annan sak ger sig.

Du kan inte byta motorn till i en såpass ny bil, då går det inte genom besiktningen. Men vad är det som strular med turbon, de brukar vara rätt problemfria...

Ps. Det är så illa att motorn utan turbo i 940 har 131 hästar och lätttrycksturbon 135
Användarvisningsbild
av lennarte
#1372037
AC systemet kan man jobba mycket med själv, och en beg. AC-kompressor kostar inte några 10000 kr. Snarare 500 - 1500 kr. Om det nu är den som felar, oftast är det nog kondensorn. Du kan ta ut felkoder på systemet. Har du ECC är det mer komplicerat, men tar du ut felkoder så är det lättare än att bara gissa. Vill du koppla bort kompressorn helt så ta bort remmen till den, så belastar det inte kopplingen till kompressorn. Vad det gäller turbon är det inte heller någon "raketforskningsteknik" utan en idag en ganska gammal och enkel teknik, med ganska få delar. Köp en rep.handbok som hjälp och stöd.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1372108
En "740 motor" är inte på något sätt och vis bättre än en "940" motor, snarare tvärtom. B230FK/FT av sen modell är snarare dom bästa modellerna av rödblockarna med oljekylda kolvar, mest optimala styrsystem osv.

Turbo-systemet är knappast komplicerat på rödblockare, betydligt enklare och mindre jobb att hålla reda på än ett byte till en sämre motor iaf.

Sen var det det med besiktningen också... Kort sagt - glöm det om du vill köra den lagligt. Såvida du inte är villig att kasta ut sisådär 20-30 lax och en j-a massa timmar i garaget för att få en bil som är sämre än den du har.

Slit bort remmen för AC-pumpen och skit i det sen om du inte vill ha AC, ECC'n fungerar ändå(fast utan AC-kylning då), och felkoder kommer lagras. "Big deal".
En sprillans ny AC-pump kostar f.ö. runt 3000kr till 85x70, kan inte tro att den är dyrare till rödblockare... En begagnad kostar iaf inte många kronor.

Avskyr du verkligen motorn du har nu och tycker 740 är så mycket bättre så finns det ett bra alternativ - sälj 945an, köp en 745a, åk skattefritt och bes. vartannat år. Då har du dessutom möjligheten att byta motor den dagen du inser att turbo är att föredra(gäller även 940 upp t om 1992) :-D win-win.
frasse4 skrev:Ps. Det är så illa att motorn utan turbo i 940 har 131 hästar och lätttrycksturbon 135
Mja, både rätt och fel.
940 91-92 har B230FB(väldigt trevlig motor btw), som mycket riktigt har 131 åsnor. 93-95(utan turbo) har B230FD, som återigen blev strypt till 116 sniglar. Många vill påstå att B230FD t om är slöare än gamla hederliga B230F(116hk). Det kom nå extra krav på avgasreningen -93, och för att uppfylla dom nya kraven blev effekten lidandes, igen. "Dessvärre" har jag inte kört en B230FD tillräckligt mycket för att personligen uttala mig om hur dom känns, mer än att skillnaden mot B230FB är klart märkbar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1372122
Om FD bara fanns -91 och -92 så omfattas alla FD motorer av dom avgasregler som gäller från 2018-03-20. D.v.s dom kollar "bara" CO-halten på tomgång (max 4,5%) viket är vad som gällde fram till och med 1975 års modeller. Mellan -76 och -88 var det 3,5% och från -89 och framåt var det katalysator och 0,5%. Från och med -94års modeller drogs "snaran åt ytterligare ett varv", då infördes (på Volvo) EGR och PulsAir (igen, fanns redan -76 och några år framåt). Därför gäller det nya (Från 2018-03-20) regelverket upp t.o.m 1993 års modell. Dock kollar inte bilprovningen EGR längre (hörsägen, vet egentligen inte)
av Malmstroem
#1372132
Det är ingen större skillnad på toppeffekten, men lättryckaren har bättre vridmoment på lägre varv. Därmed blir den i mitt tycke trevligare att köra.

AC går att leva ut i en 940. Det är som sagt bara att koppla bort remmen. Jag skulle valt att fixa turbon på existerande motor. Troligen betydligt enklare och billigare än att byta motor till en utan turbo.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1372277
Lucif3r skrev:Det är FB som bara finns 91-92, FD är 93-95 ;-)
Givetvis.... :x :x :x
av bilman
#1372521
Tackar för bra råd! Det är ytterst få 745/945 ute till försäljning så jag behåller 945an, tog bort remmen för ac-pumpen. Talar man om fel så dyker det upp genast nytt fel: avgaslukt i kupen, får huvudvärk, farligt den j-a gasen. Vad kan ha hänt? Vanligt i 945?
av Vadru
#1372568
Antagligen ditt avgassystem som är rostigt annars kan de vara läckande grenrörspackning eller sprickor i grenröret.
Det är ju inte en ny bil du har så att saker går sönder får du räkna med och tyvärr är de så att om bilen gått långt/är väldigt gammal så är de många saker som kan gå sönder samtidigt.
Det är därför man ska kolla noga innan man köper en bil hur förra ägaren tagit hand om bilen och vad som är bytt och hur långt den gått osv.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]