Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1371784
Byggt om en 944 till okapad a-traktor med h-reg till dottern. Igår kväll fick hon stopp och alla varningslampor i instrumentet tändes.. När hon väntar några sekunder och vrider på nyckeln så startar bilen för att gå 15-25 sekunder och sedan tänds alla varningslampor och bilen dör igen..

Är inne på nåt i bränsleväg (pumpar, relä eller filter) alternativt tändmodulen/kassetten

Någon som varit ute för detta? Elektroniken i h-regulatorn är undersökt och utesluten
#1371880
Nu startar den inte alls! Bara hostar till då och då på starten. Har testat att sätta i annat relä till bränslepumpen och tändningsrelä, ingen skillnad. Tycker inte att jag hör pumpen surra när jag vrider på tändningen.
#1371882
Lite lustigt det där med 15 sekunder.. det finns ju nån funktion i h- reggen att om varvtals-signalen till h-reggen försvinner så bryter den efter ca 15 sekunder. Den bryter alltså tändningen då. Har du kollat att den får signal från generatorn?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

#1371908
Pettersson76 skrev:Hur kollar man felkoder på en så gammal bil? Har en obd2-läsare, men den kan inte kommunicera med bilen...
Om bilen har OBDII-uttag så bygger man sig en felkodsläsare bestående av 1 LED(+motstånd), 3 kablar och en tryckknapp. Se här t ex; https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943
Har bilen inget OBDII-uttag(som en 94 inte bör ha...? Det kom ju inte fören -95) så sitter det en blinkdosa under huven istället.

Vanliga obdII-felkodsläsare kan du kasta i soporna, dom fungerar inte på så här gamla bilar ;-) (detta gäller ända upp till årsmod. 99 för volvo när CAN-BUS introducerades edit: eller 98 om det är en S80, som var först ut med nya systemet)
#1371964
drlecter skrev: lör 28 mar 2020, 20:42 Lite lustigt det där med 15 sekunder.. det finns ju nån funktion i h- reggen att om varvtals-signalen till h-reggen försvinner så bryter den efter ca 15 sekunder. Den bryter alltså tändningen då. Har du kollat att den får signal från generatorn?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag har tagit varvtal från svänghjulslägesgivaren och varvräknaren funkar som den ska. Locket till lådan där regulatorn ligger i är plomberad av besiktningen men jag kan skjuva locket lite på sniskan och ser att rätt lampor blinkar. Den indikerar att den får varvtalssignal.

Det jag testat nu är: koppla 12v direkt på pumpen i tanken och sett att bränsle kommer i anslutningen till spridarbryggan. Finns bara en pump på denna. Pumpen funkar och filtret är det inte stopp i.

Bytt tändningsrelät och bränslepumpsrelä.
Plockat ur och justerat tändstiftens elektrodavstånd... Det var på 1.5-1,7mm och skulle vara på 0.7-0.8mm...!
#1371982
Provade att starta den nu igen och klockade tiden den var igång till 18, 22 resp 23 sekunder. På tre försök. indikationslampan på h-regulatorn lyser orange för att indikera att den är i varvtalsläge och lampan för impulsen blinkar grönt. När bilen dör lyser så klart alla kontrollampor på regulatorn för att den inte får varken hastighet eller varvimpuls...
Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]