Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HerrVolvo2000
#1370991
Hej!

Jag har nu tröttnat på alla vibrationer i kardanen. Det började med att jag bytte stödlagret och sen kom vibrationerna. Innan jag bytte det så markerade jag upp allting, så allt är monterat precis som det ska.
Jag har testat ett annat märke på stödlagret och stödlagerhållaren och då blev det bättre.
Knut korsen mår också bra

Nu till min fråga.
Har någon tagit en annan kardan från en annan Volvo och satt på sin?
Fungerar det?

Tacksam för svar och tips och Trix! :-)

Har en 945a från 96.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1371001
Så länge du tar en kardan från en likadan bil(dvs, 740 om du har 740, 940 om du har 940, osv) med samma växellåda så passar den rakt av.
Vad jag vet finns det 3 olika kardaner på 940. en för M46/M47, en för M90, och en för automat(övriga modeller såsom 740 vet jag inget om). Och det är, vad jag förstått, den främre delen av kardanen som skiljer.

Det finns dock även olika grovlekar på kardanen, men rent funktionsmässigt är det ingen skillnad på dom(man behöver bara byta till ett stödlager i rätt dimension för kardanen i fråga)

Just stödlager har jag läst rätt mycket om att många monterat nya sådana och ändå fått vibrationer. Det verkar vara svårt att få tag på ett lager som inte vibrerar. :bored:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1371016
White skrev:Problemet ligger till 99% i den nya stödlagerhållaren
Hm... Men borde det inte gå att återanvända sin gamla hållare då? Förutsatt att den inte är trasig givetvis.
Jag vet inte riktigt hur lagret sitter fast i hållaren, men har sett att det går att köpa lösa lager, så borde ju gå?
Användarvisningsbild
av White
#1371020
Lucif3r skrev:
White skrev:Problemet ligger till 99% i den nya stödlagerhållaren
Hm... Men borde det inte gå att återanvända sin gamla hållare då? Förutsatt att den inte är trasig givetvis.
Jag vet inte riktigt hur lagret sitter fast i hållaren, men har sett att det går att köpa lösa lager, så borde ju gå?
Lagret sitter pressat i och går att byta bara det. Problemet är att oftast är hållaren slut med när lagret är det.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]