Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Viggo940
#1370194
Hej!
Jag har en volvo 944 från 1994 med b230 motorn. Den gick hur fint som helst för en dag sedan och det fanns inga tecken på att den mådde dåligt.

Dagen därpå när jag skulle starta den så gick bara motorn runt utan att den startade. Kollade om soppapumparna fungerade, om alla säkringar var hela och om den fick gnista. Soppan har jag hittils kollat hela vägen till där det går ut till spridarna och trycket har varit bra hela vägen. Den fick alla dessa saker.
En sak att ta i åtanke var att den endast startade om man använde sig av startgas, och så fort jag slutade spruta i startgasen dog den.

Har hört något om att det kan vara fel på impulsgivaren eller något liknande, kan det vara felet? Lambda och lmm är nybytt och dessa fungerar. Kan det annars vara spridarna?
Är inte så kunnig på volvo motorer då jag enbart meckat med mopeder innan. :P
Tacksam för svar!
MVH: Viggo Wetterskog
Användarvisningsbild
av Nexus
#1370209
Går den på startgas så hade jag uteslutit tändsystemet.
Har du spridarrelä på expansionskärlet så hade jag börjat med byta detta.

Min 88b med b230f började jävlas när den var varm. startade bara ibland och gick hackigt.
Pumparna gick och den fick gnista. Jag bytte spridarrelä och även sopparelä sen har den fungerat utmärkt i flera veckor.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1370219
Nexus skrev:Har du spridarrelä på expansionskärlet så hade jag börjat med byta detta.
Detta relä öppnar spridarna när boxarna (tänd och bränsle) får signal från vevaxelgivaren via bränslereläet. Du har förmodligen felet i något på "denna linjen". Reläerna kostar några hundra (ej original) och givaren (sitter mot svänghjulet) något mer. Bränslereläet är 2 reläer i samma kåpa, ett "slår till" när du slår på tändningen (e.v går pumparna någon sek.) Och det andra "slår" till när givaren känner att motorn "går runt" och då kommer ström till pumpar och spridarrelä.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1370281
Då hade jag ett defekt bränsle relä trotts att pumparna gick när jag tvångskörde relä för min vevaxelgivare fungerar utan problem. Testades även med en gammal som jag vet är ok och ingen skillnad.
Jag köpte nya relä på skruvat.se de hade faktiskt bra priser även om de ändrar leveransdatum hela tiden 😠
av Viggo940
#1370453
lennarte skrev: ons 18 mar 2020, 07:43
Nexus skrev:Har du spridarrelä på expansionskärlet så hade jag börjat med byta detta.
Detta relä öppnar spridarna när boxarna (tänd och bränsle) får signal från vevaxelgivaren via bränslereläet. Du har förmodligen felet i något på "denna linjen". Reläerna kostar några hundra (ej original) och givaren (sitter mot svänghjulet) något mer. Bränslereläet är 2 reläer i samma kåpa, ett "slår till" när du slår på tändningen (e.v går pumparna någon sek.) Och det andra "slår" till när givaren känner att motorn "går runt" och då kommer ström till pumpar och spridarrelä.
Jag har öppnat själva kåpan på relät och dem gör det du beskriver! Det jag nu har gjort är att kolla spridarbryggan och så vidare. Det fanns bensin hela vägen tills spridarna, och där tar det stopp.
Känns konstigt att alla spridarna ger upp samtidigt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1370495
Viggo940 skrev:Jag har öppnat själva kåpan på relät och dem gör det du beskriver! Det jag nu har gjort är att kolla spridarbryggan och så vidare. Det fanns bensin hela vägen tills spridarna, och där tar det stopp.
Känns konstigt att alla spridarna ger upp samtidigt?
Alla spridarna kan ge upp samtidigt, men allra oftast är det inte spridarna utan spänningen som försvinner. Eller jorden, samtliga spridare "går ihop" till en minuskabeln som går till boxen och boxen jordas i bränsleröret. I M8 skruvarna som fäster bränsleröret i insuget. Är det dålig kontakt där så funkar inte spridarna. Har du kollat om det är spänning i spridar kontakterna, eller lyssnat på dom när motorn går runt (typ med starten)? De hörs att det "klickar" eller "känns" om du håller fingret på dom.
av Viggo940
#1370500
lennarte skrev: tor 19 mar 2020, 18:06
Viggo940 skrev:Jag har öppnat själva kåpan på relät och dem gör det du beskriver! Det jag nu har gjort är att kolla spridarbryggan och så vidare. Det fanns bensin hela vägen tills spridarna, och där tar det stopp.
Känns konstigt att alla spridarna ger upp samtidigt?
Alla spridarna kan ge upp samtidigt, men allra oftast är det inte spridarna utan spänningen som försvinner. Eller jorden, samtliga spridare "går ihop" till en minuskabeln som går till boxen och boxen jordas i bränsleröret. I M8 skruvarna som fäster bränsleröret i insuget. Är det dålig kontakt där så funkar inte spridarna. Har du kollat om det är spänning i spridar kontakterna, eller lyssnat på dom när motorn går runt (typ med starten)? De hörs att det "klickar" eller "känns" om du håller fingret på dom.
Jag har mätt spänning mellan de två kontakterna som finns i själva delen du trycker på själva spridaren, kommer ingen ström. Vad kan felet vara då? :crying:
Användarvisningsbild
av Nexus
#1370515
Jag öppnade oxå mitt bränslerelä och enligt mig så fungerade båda switcharna i det men lik förbannat startade inte bilen och jag hade bränsletryck. Så jag hade ändå satsat på börja byta båda reläna
av Viggo940
#1370603
Nexus skrev: tor 19 mar 2020, 19:47 Jag öppnade oxå mitt bränslerelä och enligt mig så fungerade båda switcharna i det men lik förbannat startade inte bilen och jag hade bränsletryck. Så jag hade ändå satsat på börja byta båda reläna
Det är alltså det relät som har en vit kåpa? Det som har två relän i sig?
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.