Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1369875
Hej
Jag har en 760 med B280E motorn som jag ska renovera, men den har inte så mycket effekt som prv v6 i tex peugeot 605.
Någon som vet hur mycket gemensamt har motorerna i mellan märkena, som motorfästen, block, växellådsfästen m.m?
Har motorerna samma bosch elsystem?

tack på för hand :-)
Senast redigerad av 1 zamme, redigerad totalt 0 gånger.
#1369934
Volvo byggde om oljetråget m.m för att få ner den i 240 karossen. Detta var ett av skälen till problemen med tidiga V6-or (mindre oljemängd i motorn), men själva motorn i övrigt är nog ganska lik. Volvo gjorde en ganska stor ombyggnad till -88 års modell, vet ej om det bara var Volvo eller "dom andra" också var med på "det tåget". Franska bilar har franska elsystem, men vet ej hur det var på modeller med denna motorn. Dessa var inte storsäljare i Sverige.
#1370424
Tack för svar, man vill ju ha kvar 90graders 6an då den e ovanlig både i formen samt antalen.
Japp B280 är ju den uppdaterade motorn där felen från B28 ska vara fixade. Så det är kanske lättare att kompsänka o sätta turbo på, än att ta topparna mm från peugeot 24 ventilmotor...
jag får höra med en renault verkstad ifall de har non som vet.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]