Sida 1 av 1
Volvo 740 87 stannade under färd ingen gnista ingen bensin
Postat: fre 06 mar 2020, 17:48
av Tobiasvolvo
Pillar lite med en 740, märkte att en kabel hade släppt vid hallgivarkontakten men när jag försökte få dit den så släppte dom andra 2 kablarna, spelar det nån roll hur dom sitter? om jag ska göra nytt försök o få dit dom
Re: Volvo 740 87 stannade under färd ingen gnista ingen bensin
Postat: fre 06 mar 2020, 20:27
av lennarte
Köp ny eller begagnad hallgivare. Varje kabel har sin plats. En plus, en minus och en signal. Har du inga färger att följa kan du gissa till du förstör något.
Re: Volvo 740 87 stannade under färd ingen gnista ingen bensin
Postat: fre 06 mar 2020, 21:01
av Tobiasvolvo
Det är enklast o köpa en komplett fördelare då va? För hallgivaren sitter väl nitad o lite småsvår att byta bara den?
Nåt man bör tänka på när man tar ur o sätter tillbaka fördelaren? Finns det flera olika hallgivarmodeller eller är alla samma?
Tack för svar
Re: Volvo 740 87 stannade under färd ingen gnista ingen bensin
Postat: fre 06 mar 2020, 21:22
av lennarte
Enklast är helt klart en beg. fördelare. Om du tar bort fördelarlocket och vrider runt motorn tills strecket på rotorn pekar ungefär på strecket på kanten på fördelaren (0 på remskivan) så är det lätt att få det rätt. Det finns fördelare i blocket (240 och tidiga 740) och det finns fördelare bak på topplocket. Och där skiljer det på upp till - 88 års modell och från - 88B och uppåt. Dom senare har ingen Hallgivare, och alltså inga kabar till fördelaren
Re: Volvo 740 87 stannade under färd ingen gnista ingen bensin
Postat: sön 08 mar 2020, 01:42
av Tobiasvolvo
Är en b230f jag har, är alla fördelare från 84-till tidiga 88 med hallgivare samma då? om jag t.ex. hittar från en b230e eller turbomotor så passar den på min?
Re: Volvo 740 87 stannade under färd ingen gnista ingen bensin
Postat: sön 08 mar 2020, 09:37
av lennarte
Du måste ta en fördelare från en B230F mellan -87 och -88. F modellen började säljas i Sverige hösten -86 (som -87 års modell) och F modellen uppdaterades med vevaxelgivare istället för Hallgivaren till -89 års modell (även -88B som dom heter som såldes hösten -88)
Re: Volvo 740 87 stannade under färd ingen gnista ingen bensin
Postat: fre 25 sep 2020, 03:00
av Tobiasvolvo
Nu har jag fixat en ny fördelare med ny hallgivare o bilen startade. Gjorde så att jag vred motorn till noll på remskivan o då pekade rotorn snett nedåt åt höger, lossade gamla fördelaren o satte dit nya så att rotorn pekade åt samma håll, det borde väl bli rätt? Dock tvekar motorn på lägre varv o känns som om motorn blir lite varmare, har vridit o testat lite olika lägen på fördelaren men tycker den tvekar iaf. Man kan väl få fördelaren ett halvt varv fel men då borde den väl inte gå alls?
Re: Volvo 740 87 stannade under färd ingen gnista ingen bensin
Postat: fre 25 sep 2020, 07:03
av lennarte
Du får ställa tändläget med stroboskop för att få det riktigt rätt. Har för mig 12° (ej säker). Kolla också då att remskivan inte separerat (vulkat gummi). Om tändläget är för sent blir motorn varmare. Om knacksensorn "känner" att motorn skulle "spika" så sänks tändläget omedelbart så då hjälper det inte hur du "ställer" tändläget. Detta gäller alla modeller med knacksensorn.
Re: Volvo 740 87 stannade under färd ingen gnista ingen bensin
Postat: mån 28 sep 2020, 02:41
av Tobiasvolvo
Tack för svar. Får försöka få tag på ett stroboskop då o ställa in det riktigt