Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1368503
Enklast är helt klart en beg. fördelare. Om du tar bort fördelarlocket och vrider runt motorn tills strecket på rotorn pekar ungefär på strecket på kanten på fördelaren (0 på remskivan) så är det lätt att få det rätt. Det finns fördelare i blocket (240 och tidiga 740) och det finns fördelare bak på topplocket. Och där skiljer det på upp till - 88 års modell och från - 88B och uppåt. Dom senare har ingen Hallgivare, och alltså inga kabar till fördelaren
#1368698
Du måste ta en fördelare från en B230F mellan -87 och -88. F modellen började säljas i Sverige hösten -86 (som -87 års modell) och F modellen uppdaterades med vevaxelgivare istället för Hallgivaren till -89 års modell (även -88B som dom heter som såldes hösten -88)
#1403832
Nu har jag fixat en ny fördelare med ny hallgivare o bilen startade. Gjorde så att jag vred motorn till noll på remskivan o då pekade rotorn snett nedåt åt höger, lossade gamla fördelaren o satte dit nya så att rotorn pekade åt samma håll, det borde väl bli rätt? Dock tvekar motorn på lägre varv o känns som om motorn blir lite varmare, har vridit o testat lite olika lägen på fördelaren men tycker den tvekar iaf. Man kan väl få fördelaren ett halvt varv fel men då borde den väl inte gå alls?
#1403838
Du får ställa tändläget med stroboskop för att få det riktigt rätt. Har för mig 12° (ej säker). Kolla också då att remskivan inte separerat (vulkat gummi). Om tändläget är för sent blir motorn varmare. Om knacksensorn "känner" att motorn skulle "spika" så sänks tändläget omedelbart så då hjälper det inte hur du "ställer" tändläget. Detta gäller alla modeller med knacksensorn.

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]