Sida 1 av 1

Volvo B230K

Postat: tor 05 mar 2020, 22:13
av Nicke8019
B230K.jpg
B230K.jpg (797.9 KiB) Visad 953 gånger
Hej!
Har en B230K som har diverse fel, riktigt svårstartad, går gissningsvis bara på 2 cylindrar, fick den å starta en stund idag men ingen tomgång. Har kollat så tändspolen är ok, nya tändkablar, gnista finns, hallgivaren har dessvärre lossnat från fäste å hänger i trådarna men gnista finns ju så då kan det väl inte vara något fel, eller kan hallgivaren vara defekt fast gnista finns? kompression, kall motor=finns. men det sprutade bensin ur cylinder 2 och 3, ska det göra det?
Märkte också att elsladden till automatchoken har lossnat, kan ev vara lite glapp, vad gör det vid start?
Och vad är det för cylinderlåda på bilden som sitter under greninsugsröret?
Tacksam för många svar och tips,
Nicke

Re: Volvo B230K

Postat: lör 07 mar 2020, 07:30
av lennarte
Har inte jobbat mycket med K-motorn, kan det tillhöra PulsAir systemet? Har för mig att det är det på den motorn. Det som sitter vid sidan om med vakuumdosan är EGR-ventilen.
Om automatchoken inte fungerar blir motorn sur efter ett tag och vägrar gå riktigt

Re: Volvo B230K

Postat: lör 07 mar 2020, 20:11
av Nicke8019
Har läst lite och kommit fram till att det måste vara ångavskiljaren, någon måste ha kopplat förbi den, slang avkapad i övre fästet.
Har rengjort förgasaren och blåst ur munstycke och märkte att det försvann smuts ur något av dom så båda flottörerna börja funka. Satte tillbaka förgasaren utan någon som helst tro på förbättring, men den startade direkt. såg också att elsladden till både automatchoken och startventilen inte satt i, men hade ändå kanon tomgång och efter en liten stund så sjönk tom gången från strax under 1500 varv till runt 900-1000. så vad händer om inte startventilen får ström? Om den ändå start direkt? Såg tyvärr att vattenpumpen läcker så blir å skruva lite till.
tack för svar. Nicke

Re: Volvo B230K

Postat: tis 10 mar 2020, 23:59
av Nicke8019
Bytte vattenpump och testade att starta, startar men dör direkt, den som gick så bra innan, bara att ta upp förgasaren igen.
Kollade flottörerna så dom öppnade och stängde korrekt, en var inte öppen så knackade lite på nålventilen så att flottören öppnade. Startade direkt, så jäkla skönt.