Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1371588
Lucif3r skrev: Hörrö farfar, det står ju klart och tydligt att den blev underkänd
Jo visst, men det var ju bara det jag läste. Har ju inte de fått en ombesikning sedan axeln på lilla släpet rostat fast för en del år sedan så jag är inte van vid det :-o Men när jag läste nästa ordinarie besiktning då fattade jag att den ändå var godkänd. Torkarbladet funkade igår när jag tvättat bilen, men gummit släppte när jag spolade rutan på väg dit. Funderar på en lösning på oljeläckan, utan att "riva isär" hela motorn. Ska börja med att byta packningen till ventilkåpan, ser ut som det kan komma därifrån. Ska se om jag hittar någon bara, det är ju inte den vanligaste motorn jag har
Användarvisningsbild
av lennarte
#1371629
Torkarbladen bytta och packning till ventilkåpa beställd (VParts). Så i nästa vecka är bilen i alla fall godkänd :-D :-D Om det nu är där det läcker........
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1371630
Rådlös skrev: tor 26 mar 2020, 07:48 Du nämnde sprickor i instrumentbrädan.
Det kräver som vanligt lite speciella verktyg och en speciell sats från någon leverantör. "Men annars går det nog lätt". ;-)
Har inte hunnit titta på filmen förrän nu......Dom verktyg som visades finns i garaget, så det hade inte varit något problem. Massan dom värmer i är nog inget märkvärdigt heller (grannen kallas inte golvläggaren utan anledning. Dock tycker jag inte arbetsinsatsen är värt det, det är ju ingen altartavla. Längre :-(
Fast, riktigt gamla altartavlor har ju också sprickor :-)
av Erik Å
#1371654
Tänk på att det blir rejält varmt uppe på brädan när man lämnar bilen i solen. Laga inte med något som smälter eller börjar lukta när det blir varmt..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1371668
Erik Å skrev:Tänk på att det blir rejält varmt uppe på brädan när man lämnar bilen i solen. Laga inte med något som smälter eller börjar lukta när det blir varmt..
Det är inte aktuellt att laga den i nuläget i alla fall, möjligtvis med tätmassan till båten jag har. Det borde bli bättre än nu i alla fall. Vi får se, nu får jag ju i alla fall köra med den 2 år till :-D :-D
Användarvisningsbild
av frasse4
#1371787
Konstigt att brädan inte klarat sig utan att spricka, jag har varit imponerad av att instrumentbrädan i min 940 klarat sig så bra trots nästan 30 år i tropisk värme. Det kan såklart skilja i materialval mellan 740 och 940,den "nya" brädan kom ju först i 760 innan den letade sig in i 940.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1372643
Packningen till ventilkåpan hämtades idag. 322 kr med frakt, den kom i ett "jättepaket" (c:a 60x40x20 cm). Tänkte byta den i veckan som kommer. Lägger ut lite bilder på det också, alla har kanske inte sett B234F motorn. Det är ju inte Volvos vanligaste motor precis. Kanske startar en ny tråd om det. Fanns ju bara -88 till -91, "systermotorn" B204F/G/E/FT/GT fanns något längre (bl.a i 960 och S80 ???) men såldes aldrig i Svergie
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1372656
S80 hade aldrig något annat än vitblockare, och aldrig mindre än 5 cylindrar. :P S80 hade dock samma variant av 2.0 som min V70 har, B5024T3, i italien. Vilket är lite lustigt eftersom T3-varianten försvann -99 i samband med motorstyrningsbytet.
960 hade 2.0 16V turbo(B204FT) 91-92 i italien, och kanske någon mer stans. B204GT vet jag faktiskt inte riktigt vart den fanns. Kanske 760 -90 i italien?

En riktig djungel med motorer där i italien, svårt att hålla reda på alla konstigheter som försigick där :-D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]