Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1368197
Lucif3r skrev:Kommer du köpa färdiga ekonomiplåtar och svetsa dit
Nää, jag har lite plåt liggande och även en enklare bänkbock. Det har svetsas många bilar i detta garage under åren, och även "professionellt". Då fanns inte så mycket "ekonomiplåtar" ock det var gassvets som gällde. Första MIG-svetsen köpte verksta'n jag då jobbade på omkring - 70 - - 71. Köpte egen omkring -76 när jag bytte ut stora delar av min då blivande svärfars Amazon - 66. Han betalade hälften av svets en, också fick jag dottern :-D Det funkade bra, vi har varit gifta i snart 40 år......
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1368333
@lennarte, Jo jag funderar på om framrutan eller något annat läcker in vatten eller har gjort? när jag tittar på biderna.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1368378
gubbstrutt skrev:@lennarte, Jo jag funderar på om framrutan eller något annat läcker in vatten eller har gjort? när jag tittar på biderna.
Det är "kruttorrt" i hela bilen, utom under isolermattorna "vid fötterna". Dock har det varit blött mattan på förarsidan, men vilken vinter är det inte det. Kollat i ventilationsanläggningen, syns inga spår av vatten eller glykolrester där. Ser ut som det kommit under ventilationsanläggningen, mellan den och kardan tunneln, det är någon form av avrinning där för kondensvatten från AC-n
Det blev färdigsvetsat i går eftermiddag, skyddsgasen tog slut.... :nerd: hade inte mycket kvar på denna sida :mad: En bild på en nästan färdigsvetsat passagerarsida,
IMG_20200305_150159_copy_864x1152.jpg
IMG_20200305_150159_copy_864x1152.jpg (201.01 KiB) Visad 433 gånger
Ska fästa golvet i tvärbalken under och svetsa färdigt mot tröskellådan Jag "punktar" bara men ganska tätt, de räcker mer än väl. Punktsvetsar även undersidan, sedan målar jag med förunnat grundfärg med en gammal tectylspruta för tunn tectylspruta så det "tränger in" ordentligt. Sprutar även tröskellådan invändigt. Idag får svets och ansikte vila, går inte att använda skärm hela tiden vid sådan här svetsning. Ska hämta gas hos min svåger, hämta släpet och även till Apoteket (även glasapoteker :-D :-) ) så dagen kommer att gå åt åndå :-) :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1368488
Lucif3r skrev:Ser bra ut :)
vad använder du för tjocklek på plåten?
1 mm galvad plåt. Galvat är lite lättare att bocka och lite svårare att svetsa, men resten av bilen lär ju vara galvad så.... Kommer att spraya allt "synligt" både utvändig och invändigt med tunnad rostskyddsfärgj och sedan med vad vi förr kallade" Body, vet ej om det finns längre. Men det är ju det som håller ihop dena bil. Invändigt i tröskellådor och balkar sprutar jag med tunnad rostkyddsfärg. Och när allt torkat, begagnad motorolja.... :x
Användarvisningsbild
av lennarte
#1368578
lennarte skrev: ons 04 mar 2020, 08:58 Nog vet jag att min bil är väl utrustad, t.o.m mycket väl utrustad. Men att den var så nära "släkt" med Volvo 760 visste jag inte. Detta hittade jag på "nätet", det är 1363999 jag har,
139495 - Genuine Volvo - Seat Heater Control Relay - 760 780 With Leather Seats - 1363999
"Vanliga" Volvo har ett annat reä men detta jag har sitter alltså på 760 och 780 med lädersäten, och då på "min" 745-a. Sitter kanske kraftigare slingor när det är lädersäten. Fick ingen träff på svenska, bara engelsk (amerikanska?) Sedan är där en "dragfjäder" kopplad till bältervarnaren också.
Har kollat på elschemat för 740 från hösten -88 och frammåt, ser inte alls ut som "min" 745-a. I samma (Haynes) bok finns även 760 (uppdaterade modellen) med och det schemat stämmer med "min" bil så jag har samma inredning (i alla fall stolar) som 760 har. Det som ser ut som och är kopplat som ett relä är egentligen en termostat, den är kopplad via bälteslåset så det går inte att sätta på värmen utan att bältet är på. Det är samma på båda stolarna men det har "bränt" i kontaktstycket och relä på båda sidor. Har kontrollmätt båda stolarna och passagerarstolen har hela slingor och slingorna i ryggstödet på förarstolen är också Ok. Det är 2 slingor i sittdynorna och med lite tur kanske den ena fungerar. "Vanliga" 740 har "bara" en slinga. Sitter även en "dragströmbrytare" under passagerarstolen så värmen funkar inte utan där sitter någon, och med bälte på....
av Erik Å
#1368613
Var det inte problem med att det blev kortslutning i slingan; trådarna korsar tydligen varandra någonstans och tunga passagerare tryckte med tiden ihop trådarna så att de fick kontakt och startade bränder har det sagts mig. I USA fick Volvo göra en recall för att fixa problemet men i Sverige blev det ingen..
Reläet kanske var ett försök att minska brandrisken?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1368765
Ska kolla närmare om det går enkelt att byta sittdynan, det sitter nästan aldrig någon där ändå. Åker vi båda är det Passat som gäller, och frugan kör alltid, hon vägrar sitta i min Volvo. Får se nu framöver när den blir verkligen ordentligt städad, det var länge sedan. 2014 var vi i Bohuslän med båten på trailer, efter det har den bara "förfallit". Dom "snodde" grill och vindavisare på hamnparkeringen i Henån, och jag krockade med en lastbil vintern efter så energin till att "hålla den i ordning" har inte varit på högsta nivå. Men nu fick den nytt avgassystem och ny kamrem i höstas, och nu tätt i golvet också. Kanske även stolvärme till nästa vinter. Blir den besiktigad och godkänd också så kan jag köra till april 2022... :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]

Volvo 340 orange motorlampa

Enligt den nedärvda erfarenheten är thin[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]