Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1367126
Tog en tur med bilskrället idag för att känna lite mer. Och mjo, han sparkar i växlarna, 1an till 2an är värst. Den hugger även till ibland när man lägger i driven(inte varje gång dock).
Vid jämn mjuk accelleration verkar den växla runt 3-3.5k rpm. Känns lite högt tycker jag?
Den känns även duktigt "slö", man lär ha rejält med gas innan den börjar driva från stillastående. Backen är värst. Antar att det är lådan som slirar (onormalt?) mycket. ...Eller så kanske det är helt normalt och jag bara är för van med "lite" mer årsnor och manuell låda :p

Kollade även oljan(med stickan), glömde dock att motorn ska vara igång *facepalm*... Hursomhelst, med motorn avstängd och varm olja, så var nivån över max. Men jag antar att nivån sjunker med motorn igång och oljan cirulerandes...
Dessvärre har jag väldigt liten erfarenhet av ATF-oljor, så jag vet inte riktigt hur den ska se ut, hur lättrunnen den ska vara, och hur den ska lukta :p
Men den luktade inte brännt iaf, och var inte kolsvart, men heller inte super-röd, mer åt det genomskinliga hållet? Vet inte om det säger något...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1367131
Låter som för spänd kickdown-wire. Vid lite gas ska den nog växla vid 2000 rpm eller något lägre. Du kan kolla om lådan slirar genom att kontrollera stallspeed. Med varm motor och låda, lägg i D, bromsa bilen helt och ge full gas. Sedan ser du vilket varv motorn kommer upp i utan att bilen rör sig. Enligt min fickdatabok för 900 ska en B230FT med AW71 ha en stallspeed på 2000-2700 rpm. Tänk på att inte bromsa lådan mer än några sekunder eftersom du omvandlar all rörelseenergi ~60-70 kW direkt till värmeenergi i oljan.
Användarvisningsbild
av White
#1367133
Jag hade börjat med att kolla justeringen av kickdown wiren, du kan testa all slacka den några tiondelar
i stöten och se om växlingarna blir bättre. Vid lugn körning bör lådan växla vid 2500r/m ungefär.

Ja man får gasa en smula innan det rör sig med dessa lådor, det är normalt. Som du säger är backen värst.

(Oj, där han frasse före.)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1367139
Tackar för svaren, då börjar jag med att se över kickdown-wiren innan jag börjar gräva efter andra fel. :)
Kollar ev. upp den där stall-speed-grejset också. Om jag fattar det rätt så ska bilen alltså "stanna"(dvs, vägra varva mer) på 2-2.7k rpm trots att man har full gas? Förutsatt att bromsarna orkar hålla emot bakhjulen då :p

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]