- sön 01 mar 2020, 11:16
#1367597
Hej
Grattis till ett kul projekt!
Angående AW-lådan, gör som White säger och släpp på kickdownwiren. Börja med att släppa en mm. Om den växlar för tidigt så spänn lite. Om det inte hjälper mot ryckig växling så leta efter en bättre begagnad låda.
Jag köpte för ett par år sedan en 240 med AW-låda. Den ryckte rejält vid växling mellan 1an o 2an.
Köpte en 20 liters dunk med dexron III och spolade. Det hjälpte inte ett dugg! Det är kulor i ventilpaketet som är slitna o då hjälper inte ny olja.
Hittade en beg låda på nätet från en 940 -94 som hade gått ca 20 000mil för 500 kr.
Tog av sumpen och rengjorde. Det var lite slam i botten på sumpen. Däremot filtret (silen) var helt ren och såg ny ut.
Så där hade jag köpt en sil i onödan.
Det är lätt att byta låda ,man ska bara montera den i rätt följd annars blir det fel med pumpen i lådan.
Det svåra var att få loss kylrören och oljesticksröret. Jag fick köpa nytt oljesticksrör på Volvo för 525 kr.
Nu växlar den som en dröm mellan 1an o 2an.
mvh, Bengt
Grattis till ett kul projekt!
Angående AW-lådan, gör som White säger och släpp på kickdownwiren. Börja med att släppa en mm. Om den växlar för tidigt så spänn lite. Om det inte hjälper mot ryckig växling så leta efter en bättre begagnad låda.
Jag köpte för ett par år sedan en 240 med AW-låda. Den ryckte rejält vid växling mellan 1an o 2an.
Köpte en 20 liters dunk med dexron III och spolade. Det hjälpte inte ett dugg! Det är kulor i ventilpaketet som är slitna o då hjälper inte ny olja.
Hittade en beg låda på nätet från en 940 -94 som hade gått ca 20 000mil för 500 kr.
Tog av sumpen och rengjorde. Det var lite slam i botten på sumpen. Däremot filtret (silen) var helt ren och såg ny ut.
Så där hade jag köpt en sil i onödan.
Det är lätt att byta låda ,man ska bara montera den i rätt följd annars blir det fel med pumpen i lådan.
Det svåra var att få loss kylrören och oljesticksröret. Jag fick köpa nytt oljesticksrör på Volvo för 525 kr.
Nu växlar den som en dröm mellan 1an o 2an.
mvh, Bengt