Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av errim
#1367597
Hej
Grattis till ett kul projekt!

Angående AW-lådan, gör som White säger och släpp på kickdownwiren. Börja med att släppa en mm. Om den växlar för tidigt så spänn lite. Om det inte hjälper mot ryckig växling så leta efter en bättre begagnad låda.

Jag köpte för ett par år sedan en 240 med AW-låda. Den ryckte rejält vid växling mellan 1an o 2an.
Köpte en 20 liters dunk med dexron III och spolade. Det hjälpte inte ett dugg! Det är kulor i ventilpaketet som är slitna o då hjälper inte ny olja.

Hittade en beg låda på nätet från en 940 -94 som hade gått ca 20 000mil för 500 kr.

Tog av sumpen och rengjorde. Det var lite slam i botten på sumpen. Däremot filtret (silen) var helt ren och såg ny ut.
Så där hade jag köpt en sil i onödan.

Det är lätt att byta låda ,man ska bara montera den i rätt följd annars blir det fel med pumpen i lådan.
Det svåra var att få loss kylrören och oljesticksröret. Jag fick köpa nytt oljesticksrör på Volvo för 525 kr.
Nu växlar den som en dröm mellan 1an o 2an.

mvh, Bengt
av errim
#1367635
White skrev:Vissa av dom här kulorna till ventilpaketet finns fortfarande att få tag på nya faktiskt. :-)
Det är ju glädjande! Är det Volvo åf (GCP) som har dom?

vp-autoparts har inkromet till aw-lådorna (lameller, lager, packningar mm)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1367681
Mja, visar det sig att lådan är kass och behöver bytas så blir det manuell :)
Jag är inget super-fan av automater, även om det finns situationer där aut. är skönt. Dom ytterst få gånger jag är i en sådan situation så överlever jag med manuell dock :p

Eller ja, manuell konvertering är på "att göra"-listan oavsett, men helst så långt in i framtiden som möjligt när 'andra' saker är klara :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1367718
Jag tog mig i kragen och masade mig ut i garaget för att bl.a. kolla kickdown-wiren.
Jag mätte inte exakt vad den stod på, men jag slutade räkna efter 3mm :-/ Justerade den till runt 1mm vilket enl. dom uppgifter jag hittat är övre gränsvärdet(ska vara mellan 0.25 och 1mm enl. det jag läst).
Jag glömde ta med något att mäta med utöver bladmåttet, så kunde inte mäta fullgas-längden.

Provkörde den aldrig idag dock, pillade på lite andra saker istället.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1370681
NU, har jag provkört bilen, bättre sent än aldrig :P

Det var... "lite"... skillnad på växlingarna :-D
Perfekta var dom inte, men herrejösses-mycket bättre än innan!
Nu känner jag mig inte alls lika orolig över att automatlådan är skrot, den behöver bara finjusteras lite till :-)

Tackar så hemskt mycket för hjälpen!

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]