Sida 1 av 1

Volvo 940B230FK Bluddrar och baktänder

Postat: tor 30 jan 2020, 12:35
av frojt
Hejsan.

Jag har ett problem som jag inte blir klok på.

Bilen går jätte bra vid "normal" lugn körning och normal tomgång. Men när man gasar på fullt mellan 2000-3000 varv så hoppar bilen och beter sig som den går på 3 cylindrar ungefär, baktänder, smäller och har sig . Kommer man upp på 4000 eller t.o.m gasar fullt vid 4000 så går den precis som den ska.
Bilen beter sig exakt på samma sätt varm som kall.

Hoppas jag förklarat någorlunda bra.

Saker jag gjort och testat:

-tändstiften är kollade och fina

-bytt vaccumslangar från Wgn osv

-bytt tändkablar

-lambadan är ny

-bensinfilter är helt nytt

Det är väl vad jag kommer på just nu.

Tacksam för ideer och svar om någon haft liknande problem och löst det.

Mvh Alexander

Re: Volvo 940B230FK Bluddrar och baktänder

Postat: fre 31 jan 2020, 10:49
av lennarte
Den får för lite bensin. Chippad? Öppet sportfilter? Eller ändrad på annat vis?

Re: Volvo 940B230FK Bluddrar och baktänder

Postat: fre 31 jan 2020, 11:10
av Marlboroman
Hur ser rotor / fördelarlock / tändkablar ut?

Re: Volvo 940B230FK Bluddrar och baktänder

Postat: lör 01 feb 2020, 16:54
av tewo22
Fördelarlock och rotor och tändkablar hade jag kollat på. Testa göra rent stiften också med värme eller köp nya om de är gamla.

Re: Volvo 940B230FK Bluddrar och baktänder

Postat: sön 02 feb 2020, 13:17
av frojt
tändkablar och stift är nytt.

Rotor och fördelare har jag inte kollat.

Sitter ett öppet filter på den annars helt org.

Tänker soppapumpen? kan den vara på väg o ge sig?

Mvh

Re: Volvo 940B230FK Bluddrar och baktänder

Postat: sön 02 feb 2020, 18:28
av lennarte
Öppet luftfilter verkar inte vissa motorer tycka om. Sätt tillbaka original delarna och prova innan du lägger ner en massa pengar och arbete på den

Re: Volvo 940B230FK Bluddrar och baktänder

Postat: tis 04 feb 2020, 19:58
av frojt
Allt är helt återställt utan någon förbättrning.

Någon mer som har någon ide?

Mvh

Re: Volvo 940B230FK Bluddrar och baktänder

Postat: tis 04 feb 2020, 20:06
av gubbstrutt
Skulle kolla lock o rotor om de va jag.

Re: Volvo 940B230FK Bluddrar och baktänder

Postat: tis 04 feb 2020, 22:51
av frojt
okej.

Hur ser jag om den är kass?

Re: Volvo 940B230FK Bluddrar och baktänder

Postat: ons 05 feb 2020, 19:27
av lennarte
Titta på det invändigt, även rotorn. Är det smutsig, oljig och/eller fullt av kolstoft från kolpinnen så kan det gå att tvätta rent. Men det ska bli en absolut slät yta utan några svarta fastbrända "streck". Är det några år (5 - 10 år) gammalt brukar det vara svårt att få rikigt bra. Byt både lock och rotor, mät med ohm mätare så det är kontakt mellan utsida och insida på locket. Det har (för några år sedan) varit problem i tillverkningen och en massa reklamationer (även original) så det är bättre och kolla innan du skruvar dit det. Mät även rotor, och dom gamla tändkablarna (4000 - 5000 Ω). Tveka inta att byta kablarna också, allt detta är förbrukningsgrejer och håller sällan bilen ut på en Volvo. Möjligtvis på syderupeiska bilar som sällan körs mer än 10 år.