Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Junkbuster
#1360898
Hejsan! Ny medlem här. Ska försöka skriva så gott jag kan. Var ute och körde med 740n. När den helt plötsligt dog. Startmotorn går runt. Det lyser i instrumentpanelen,

Fick bärga bilen hem.

Det jag har felsökt på bilen nu och bytt.
Bytt nya tändkablar
Mätt spolen och den får ström.
Mätt givaren som sitter på sprängkåpan.
Har bara kollat med 1x stift men får ingen gnista.

Var och köpte rotor + fördelarlock igår (ej bytt)

Någon som kanske kan eller vet vad det kan vara?

Tacksam för svar.

//Dennis
Bilagor
IMG_20200127_060139.jpg
IMG_20200127_060139.jpg (96.04 KiB) Visad 861 gånger
av Junkbuster
#1360899
Kan tillägga att jag får soppa fram när jag har dragit isär slangen för bränsle i motorrummet. Och vrider som attan ska starta bilen. Då sprutar det ut
Användarvisningsbild
av lennarte
#1360918
Kollat om kamremmen är hel? Skruva av locket till oljepåfyllningen och titta på kamaxeln. Be någon "köra på starten", om kamaxeln står still är kamremmen av. Inte ovanligt på dessa bilar. Om den rör sig får du kolla att de står rätt, det är inte ovanligt att den "hoppar" några kuggar om den är gammal och det är länge sedan den efterspändes.
av Junkbuster
#1361212
Uppdatering. Kollegan kollade på jobbet körde in en mejsel i tändkabeln och från spolen och såg att bilen fick gnista. Då sa han bara byt fördelarlock och rotor. Sagt gjorde jag det så startade och nu går bilen igen. Skönt

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]