Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1359318
Hallå! Har lite funderingar över hur man löser ett problem som har uppstått på en Volvo 740 8v 1989 b230F. L.H 2.4 som gått 35,500mil
När man startar f#nskapet så går den hur fint som helst (både kallstart och med motorvärmare i).
Efter den har gått en stund så börjar tomgången "bli ojämn" runt 750rpm, och börjar vibrera värre i hela bilen än normalt. Efter man har kört ett tag tills den här blivit helt varm så är tomhången vanlig igen.
Har sprutat startgas över hela insugssidan på motorn utan resultat, provar rycka ur LMM, ingen skillnad.
Bytte pump under och i tanken och ett nytt filter, blev en liten fis av skillnad men Nope, problemet är kvar
Inga felkoder hoppar fram överhuvudtaget
Börjar fundera om insprutarna är på väg att sluta fungera eller är det en tempgivare som leker rövare?
Bilen i övrigt går normalt bortsett från tomgången såklart
Det som är bytt:
Pump både under och i tank
Tomgångsmotor
Bränslefilter
Tändstift
Motorolja och filter
Koppling
Tänddelar och kablar
Gasspjäll
Om det är nån som vet vad man kan göra åt det här så skulle det vara till god hjälp!
Bilagor
20200108_123918.jpg
20200108_123918.jpg (613.26 KiB) Visad 1388 gånger
#1359419
Kollat ventilspel så ingen ventil ligger på? Skulle i och för sig bli sämre med varm motor men värt att kolla. Har du en ventil som ligger på eller har noll i spel, då försvinner kompen när motorn går. Ett kompprov kan ändå visa helt ok för då hinner ventilen stänga.
#1359459
Är spjäll och spjällkontakten ordentligt justerat efter byte av spjäll? Man kan genom diagnostikboxen kolla att spjällkontakten fungerar som den ska. Gasspjället får man justera med bladmått eller "örat"
#1359634
Joacim98 skrev: lör 18 jan 2020, 18:00 Japp, har justerat sensorn till spjället med bladmått. Har kollat felkoder därefter, 1-1-1 hela tiden!
Du kan även kolla funktionen av spjällkontakten genom Kontrollfunktion 2 i diagnostikboxen.
#1359792
Joacim98 skrev:Ok! Hur gör man det? :)
PhotoPictureResizer_200120_081257542_crop_3264x1836.jpg
PhotoPictureResizer_200120_081257542_crop_3264x1836.jpg (332.92 KiB) Visad 1249 gånger
Foto taget i Auto-Infos supplement till rep.handboken om Volvo 740
Vid fullastläge ska en ventil öppna till kolkanistern (vid vänster strålkastare, under luftfiltret). Om den inte öppnar (eller stänger) ordentligt fungerar inte tömningen av bränslerester i kolkanistern som det ska och det kanske kan störa tomgången. Den töms genom att det (normalt) sugs in i insuget vid fullgas när motorn är varm. Om du kollar med diagnosfunktion 3 också så kan du lokalisera och känna (den hörs) att ventilen för tömningen fungerar. Plus lite andra "grejer"
Elkylfläkten är för modeller utan fläktbladen på vattenpumpen, elkylfläkten om du har AC berörs inte, och kallstartventil finns inte på alla modeller.
#1359815
Ok har kollat runt under luftburken och hittade den där "tömningskanistern, provade med diagnoskontroll men den är helt tyst. Det som låter är insprutarna och tomgångsventilen under gasspjället! Är tömningen elektrisk eller rörs den av vakuum och värme? Har inte den blekaste hur det fungerar !
Bilagor
20200120_113304.jpg
20200120_113304.jpg (601.48 KiB) Visad 1234 gånger
#1359905
Ska kolla på min (745 -88B) I morgon. Har för mig att själva ventilen sitter på innerskärmen ungefär där kabelhärvan är. Det kanske finns andra alternativ också

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]