Sida 1 av 1

B230E. Kjetronic.

Postat: fre 17 jan 2020, 07:59
av Pingo
Jag skulle vilja veta vad den STORA pumpen under bilen ska ge för tryck när den matar Kjetronic. Systemtrycket ska ligga på 4,7 bar och spridare 3,3 bar.

Re: B230E. Kjetronic.

Postat: fre 17 jan 2020, 09:02
av lennarte
Det sitter en lite kraftigare pump på modeller med K-Jetroninc (6,5 kg) än på dom med LH-Jetronic (3 kg), men trycket bestämms av tryckregulatorn. Jag har en ytterligare kraftigare pump på min 745-a (kör på etanol), men den är lite större i diametern och passar inte utan lite ombyggnad i hållaren under bilen. Det är Biltemas version av Bosch "044" pump som ofta används till trimmade och/eller större motorer. Denna pump ska tåla att kontinuerligt köras med 5 kg tryck (200 l/min). Max tryck 8 kg
Jag körde med omkring 6 kg med original LH pump ett tag, men den började föra oväsen (c:a 41000 mil) så jag bytte till ovan nämda (suttit där omkring 6000 mil)

Re: B230E. Kjetronic.

Postat: fre 17 jan 2020, 12:38
av Pingo
Ok.tack Lennart.

Re: B230E. Kjetronic.

Postat: fre 17 jan 2020, 17:01
av Pingo
kan jag klämma dit en 7 Kg pump.

Re: B230E. Kjetronic.

Postat: lör 18 jan 2020, 10:01
av lennarte
Som sagt, det är regulatorn som bestämmer trycket i systemet inte pumpen. Den ska dock (orka med) det tryck som krävs, överskottet går tillbaka till tank. Har man för kraftig pump kan värme i cirkulationen av bränslet (bildas i regulatorn) värma upp bensinen.
Ett exempel på det inträffade för många år sedan i rally (VM?). En deltagare fick bytt en trasig bränslepump och fick efter några timmar problem med varmt bränsle. Dom fick slå sönder bilen för att få in fartvinden i bilen så det kylde tanken. Nu är ju detta ett extremfall, men de visar vad en "för" kraftig pump kan "ställa till".