Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1359178
När jag kör konstant fart ca 80-90 km/h så hoppar det i bakändan precis som det kan göra om man har obalans i hjulen.
Efter att ha balanserat hjulen noggrant utan att problemet försvann så märkte jag att det har med drivningen att göra. Om jag släpper gasen helt och motorbromsar så försvinner hoppandet helt och hållet.

Bilen är en 740 -88 som har gått ca 31 000 mil.
Nån som vet vad som är fel samt hur jag löser det?
#1359960
Har du en Hardyskiva vid växellådan är monteringen av den och alla skruvarna väldigt viktig. Även att smörja "pinnen" i mitten. Har du 3 st kardankors måste stången monteras absolut rätt i splinsen.
Rycker du i stången i sidled ska det inte röra sig nämnvärt, men om du "vickar" fram och tillbaka på stången kan du se om det glappar i korsen. Det bakre brukar "ge upp" först. Har du otur kan ett kors skurit så det trögar och då syns inget glapp förrän efter ett tag. Om du "tar ner" stången kan du vrida alla korset i alla riktningar, det får inte tröga år något håll. När du har stången bortmonterade kan du genom att skruva bort en skruv i mitten på korset, ersätta den tillfälligt med en smörjnippel och smörja med nytt fett och sätta tillbaka skruven. Jag har gjort så 2 gånger (på snart 50000 mil) på min 745-a och alla korden är fortfarande originalen. När du sätter ihop den i splinsen ska du titta på samtliga kors, dom ska vara i exakt linje alla 3 och det är dom bara en gång per varv. Ett halvt varv fel ser det nästan rätt ut. På vissa modeller är en splines borttagen så det går inte att sätta fel

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]