Sida 1 av 1

Kallstartsproblem Volvo 940

Postat: lör 11 jan 2020, 14:44
av Vibble
Hej!
Problem ibland att starta min 940 B230FK 1995. Bilen går utmärkt när den väl startar. Har bytt givare (Mekonomen) till motorstyrning och gjort ren kontakten. Givaren visar ca 5 K Ohm vid +3 grader. När jag mäter spänning i kontakten visar ena klämman till stiften ca 5 V medan den andra fladdrar lite nervöst runt 4,9 V och står aldrig still vid något fast värde, precis som om något glapp föreligger. Är inte så hemma på multimeterområdet.
Tänddelar är hyfsat nya. Har beställt nytt Bosch fördelarlock , rotorarm och tändkablar för säkerhets skull. Ska även byta bränslefilter som.inte är gjort på 13000 mil. Vågar man sätta dit Biltema? Bilen går förövrigt bra. Inga felkoder noteras. Har letat i olika forum utan att hitta svaret.
Tacksam för tips!
Mvh Vibble

Re: Kallstartsproblem Volvo 940

Postat: lör 11 jan 2020, 19:10
av rd350
Dåliga pumprelä är det absolut vanligaste felet.

Re: Kallstartsproblem Volvo 940

Postat: sön 12 jan 2020, 00:10
av volvorullar
Jag hade problem under 4 plusgrader. Satte dit ett nytt biltema bränslefilter och nu startar den direkt vid minusgrader.

Re: Kallstartsproblem Volvo 940

Postat: sön 12 jan 2020, 10:26
av Vibble
Jag byter filter imorgon så får vi se om det hjälper. Tack för svar!

Re: Kallstartsproblem Volvo 940

Postat: sön 12 jan 2020, 10:38
av Vibble
Och relä förstås, det låter ju troligt stt det är boven i dramat då ena mätvärdet till motorstyrningens givare flimrar och aldrig är stabilt. Spännande!

Re: Kallstartsproblem Volvo 940

Postat: ons 18 mar 2020, 11:28
av Vibble
Länge sedan jag skrev. Problemet kvarstår med kallstsrtsproblem Volvo 940 -95, alltså vid några få plusgrader.
Nu har jag gjort följande:
Bytt packbox och o-ringar i fördelare. Nytt, fördelarlock, rotorarm och tändkablar (Bosch), tändstift (Volvo), givare till motorstyrning, bränslepumpsrelä och bränslefilter (Volvo) , alla tänkbara vakuumslangar, provat startgas runt insug. Inga felkoder. Det förefaller som att den får bränsle då den ryker och doftar bensin när den väl stratar. Känns som ett tändningsproblem. Kan det vara tändspolen som ibland inte levererar? Det är den som återstår (vad jag vet). Jag har ohmmätt och det verkade ok. Jag är inte riktigt hemma på det, men läste mig till det. Går helt ok när den väl startar.